به گزارش ایراف، اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری امروز(سهشنبه، ۲ تیر) با اشاره به موضوع داراییهای آزادشده و مسدودشده ایران گفت جمهوری اسلامی ایران درباره نحوه استفاده از این منابع کاملاً مستقل تصمیمگیری میکند و هیچگونه محدودیتی از بیرون بر آن اعمال نمیشود.
وی تأکید کرد: تصمیمگیری درباره هزینهکرد این منابع بر اساس منافع ملی، تشخیص دستگاههای ذیربط و معیارهایی مانند قیمت و کیفیت کالاها انجام میشود و نهادهای اجرایی از جمله وزارت جهاد کشاورزی بر اساس نیاز کشور در این زمینه اقدام میکنند.
بقائی تصریح کرد: «اموال آزادشده ایران هر طور که به صرفه و صلاح کشور باشد مورد استفاده قرار میگیرد و هیچ محدودیتی در این رابطه وجود ندارد.»
اجرای مجوزهای فروش نفت و دسترسی به داراییها
سخنگوی وزارت امور خارجه با رد برخی ادعاهای رسانهای درباره محدودیت ایران در استفاده از منابع ارزی گفت این گمانهزنیها نادرست است و داراییهای ایران در دسترس قرار دارد.
وی افزود: مجوزهای مرتبط با فروش نفت، محصولات پتروشیمی و مشتقات نفتی صادر شده و از روز گذشته وارد مرحله اجرا شده است؛ این مجوزها شامل خدمات بانکی، بیمهای و حملونقل نیز میشود و امکان بهرهبرداری عملی از منابع ارزی را فراهم میکند.
بقائی تأکید کرد: بانک مرکزی ایران میتواند بر اساس تشخیص خود از این منابع برای تأمین نیازهای کشور استفاده کند.
روایت ایران از مذاکرات: توقف نشست چهارجانبه پس از تهدیدات آمریکا
بقائی درباره روند گفتوگوهای اخیر نیز گفت نشست چهارجانبه میان ایران، آمریکا و دو میانجی ابتدا برگزار شد اما پس از اظهارات تهدیدآمیز مقامات آمریکایی، ادامه آن متوقف شد.
وی توضیح داد: پس از آن هیچ گفتوگوی مستقیم میان ایران و آمریکا انجام نشد و تبادل پیامها صرفاً از طریق میانجیها ادامه یافت.
به گفته او، تصمیم ایران بر ادامه مسیر از طریق کانالهای غیرمستقیم بوده و این روند همچنان ادامه دارد.
سازوکار لبنان در حال تکمیل / ادامه نقض آتشبس
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به توافقات مربوط به لبنان گفت سازوکار نظارت بر توقف درگیریها با حضور ایران، آمریکا، دولت لبنان و میانجیگران در حال شکلگیری است و جزئیات آن هنوز نیازمند مذاکرات تکمیلی است.
وی با تأکید بر ادامه نقض آتشبس از سوی رژیم صهیونیستی تصریح کرد هیچ عذر و بهانهای برای تداوم اقدامات نظامی قابل قبول نیست و هدف این سازوکار جلوگیری از تشدید تنشهاست.
رد کامل مذاکره درباره موشکی و تأکید بر خطوط قرمز هستهای
بقائی بار دیگر تأکید کرد موضوع توانمندی دفاعی و موشکی ایران هیچگاه در مذاکرات مطرح نبوده و نخواهد بود.
او همچنین درباره همکاری با آژانس بینالمللی انرژی اتمی گفت: هیچ دیدار یا برنامهای برای دسترسی بازرسان به تأسیسات هستهای آسیبدیده وجود ندارد و ایران مطابق تعهدات پادمانی خود عمل میکند.
تحریمها و مذاکرات ۶۰ روزه
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به روند گفتوگوها درباره تحریمها گفت تعهدات مطرحشده شامل رفع تحریمهای اولیه، ثانویه و برخی محدودیتهای بینالمللی است و مذاکرات در بازه ۶۰ روزه ادامه خواهد داشت.
وی افزود: مجوزهای فروش نفت و خدمات مرتبط اجرایی شده و فرآیند عملیاتی آن آغاز شده است.
مواضع تند نسبت به اروپا و فرانسه
بقائی در واکنش به اظهارات برخی مقامات اروپایی گفت این کشورها به دلیل رفتارهای غیرمسئولانه طی سالهای اخیر از روندهای بینالمللی به حاشیه رانده شدهاند.
وی افزود: تلاش برای نقشآفرینی با اظهارات سیاسی نتیجهای ندارد و اروپا در صورت تمایل به ایفای نقش باید رویکرد خود را اصلاح کند.
پیگیری نقش کشورهای منطقه و سیاست همسایگی
سخنگوی وزارت خارجه از مستندسازی و پیگیری حقوقی نقش برخی کشورهای منطقه در تجاوزات اخیر علیه ایران خبر داد.
او همچنین با تأکید بر سیاست همسایگی گفت ایران از هر ابتکار برای تقویت امنیت جمعی منطقه بدون حضور نیروهای خارجی حمایت میکند و هماهنگی با عمان درباره تردد ایمن در تنگه هرمز ادامه دارد.
بقائی در ادامه تأکید کرد آنچه در روندهای اخیر رخ داده «امتیازدهی» نیست بلکه بازگشت حقوق تضییعشده ایران است و جمهوری اسلامی ایران مسیر دیپلماسی را صرفاً در چارچوب منافع ملی و بر اساس اصل تعهد متقابل ادامه خواهد داد.





