به گزارش ایراف، دانشمند با اشاره به سرمایهگذاریهای قابلتوجه چین در بندر گوادر گفت:چینیها علاقهای به حضور در بندر شهید بهشتی چابهار ندارند؛ زیرا تمرکز اصلی آنها روی بندر گوادر است و هدفشان هدایت بارهای افغانستان و آسیای میانه به این بندر است. با این حال، بندر گوادر با مشکلات زیرساختی مانند نبود جادههای مناسب برای ترانزیت مواجه است.
دانشمند اعلام کرد که قطر نیز برای رفع این چالشها در حال سرمایهگذاری در مسیر ریلی تاشکند به مزارشریف است. او هشدار داد که اگر مشکلات زیرساختی چابهار حل نشود، فرصتهای اقتصادی آن به گوادر منتقل خواهد شد.
در اردیبهشتماه، وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر کشتیرانی هند قرارداد ۱۰ سالهای برای تجهیز و بهرهبرداری از پایانههای کانتینری بندر شهید بهشتی امضا کردند.
بر اساس گزارش اکونومیک تایمز، این همکاری بخشی از استراتژی هند برای دور زدن بندرهای کراچی و گوادر پاکستان است.
اما دانشمند در این خصوص تصریح کرد: هندیها پروژه چابهار را با وارد کردن ۶ جرثقیل آغاز کردند؛ اما نبود امکانات پسکرانه، مانع از ادامه روند کار شد. این بندر برای اتصال به مسیرهای ریلی و جادهای به زیرساختهای اساسی نیاز دارد.
در همین حال، حمیرا ریگی، رئیس هیئت مدیره بندر چابهار، با سفری به افغانستان در مهرماه بهدنبال جلب همکاری حکومت سرپرست طالبان برای تقویت همکاریهای تجاری بود.
با این وجود، هاشم رسولی، معاون سابق اتاق تجارت افغانستان، تأکید کرد که چابهار بهدلیل تحریمهای بینالمللی و کمبود سرمایهگذاری خارجی، با چالشهای جدی مواجه است و نمیتواند به رونق بندرعباس دست یابد.