به گزارش ایراف، دور جدید تنشهای نظامی میان تهران و واشنگتن در آبراههای استراتژیک خلیج فارس، بار دیگر پرونده تفاهمنامه شکننده اسلامآباد را گشود. این رویدادها پس از آن رخ داد که ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در بیانیهای رسمی تایید کرد هواپیماهای نظامی این کشور در جریان حملات دیروز، شنبه ۶ تیر ۱۴۰۵ (۲۷ ژوئن ۲۰۲۶)، مواضع ساحلی، سامانههای پدافند هوایی و رادارهای نظارتی ایران در مناطق سیریک و قشم را هدف قرار دادهاند. سنتکام مدعی شد این اقدام در پاسخ به حمله پهپادی ایران به یک کشتی باری با پرچم سنگاپور به نام M/V Ever Lovely در دهانه تنگه هرمز صورت گرفته است.
در همین راستا، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیهای رسمی در بامداد ۷ تیر ۱۴۰۵، تحرکات نظامی ایالات متحده را محکوم و آن را «نقض مجدد و آشکار تفاهمنامه خاتمه جنگ» توسط واشنگتن قلمداد کرد. دستگاه دیپلماسی کشور با هشدار به جامعه بینالمللی درباره عواقب رفتارهای ماجراجویانه کاخ سفید، تاکید کرد که مسئولیت شکست روند دیپلماتیک و عواقب وخیم هرگونه بیثباتی در منطقه، مستقیماً بر عهده دولت آمریکا خواهد بود.
دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی «تروثسوشال»، صراحتاً حمله ارتش آمریکا به خاک ایران را تایید کرد و نوشت: «هواپیماهای ایالات متحده محلهای نگهداری موشک و پهپاد ایران و سایتهای راداری ساحلی را هدف قرار دادند، چون بار دیگر توافق آتشبس را نقض کردند.» ترامپ در این پیام با لحنی تهدیدآمیز افزود که در صورت ادامه این روند، ممکن است واشنگتن مجبور شود این تقابل را از نظر نظامی به پایان برساند.
شلیک موشکهای بالستیک؛ فعالشدن پلتفرم دفاع پیشدستانه سپاه
ساعاتی پس از حملات سنتکام، روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور بیانیهای رسمی، از اجرای یک عملیات مشترک موشکی و پهپادی در ساعت ۲ الی ۳ بامداد امروز یکشنبه (۷ تیر ۱۴۰۵ / ۲۸ ژوئن ۲۰۲۶) خبر داد. بر اساس این بیانیه، نیروهای دریایی و هوافضای سپاه با شلیک موشکهای بالستیک و پهپادهای انتحاری، هشت زیرساخت کلیدی ارتش آمریکا را در پایگاه هوایی «علیالسالم» کویت و مقر ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بندر «سلمان» بحرین هدف قرار دادند.
بند پنجم تفاهمنامه اسلامآباد؛ موازنه وحشت در جغرافیای پایگاهی آمریکا
سپاه پاسداران این اقدام را پاسخی قاطع به تعرض آمریکا به پنج پست ساحلی ایران در جنوب کشور دانست و تاکید کرد که بر اساس بند پنجم تفاهمنامه اسلامآباد، ترتیبات کنترل عبور و مرور در تنگه هرمز بر عهده جمهوری اسلامی است و از این پس با هرگونه نقض حاکمیت یا تعرض به اهداف ایرانی، با پاسخی خردکننده برخورد خواهد شد. خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام رسمی آمریکایی تایید کرد که حملاتی به مواضع این کشور صورت گرفته، اما ادعا کرد که این حملات تلفات جانی یا خسارت عمدهای به تاسیسات آمریکا در خاورمیانه وارد نکرده است.
تعرض به نفتکش پانامایی؛ رد خطوط قرمز پنتاگون در امنیت انرژی
پایگاه خبری آکسیوس به نقل از یک مقام ارتش ایالات متحده گزارش داد که واشنگتن بامداد امروز یکشنبه در حال انجام حملات تلافیجویانه بیشتری در محدوده تنگه هرمز در پاسخ به برخورد یک پهپاد انتحاری دیگر به نفتکش M/T Kiku با پرچم پاناما بوده است؛ نفتکشی که حامل دو میلیون بشکه نفت خام بود. همزمان با این درگیریها، فضای امنیتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس به شدت متشنج شد.
آژیر خطر در شیخنشینها؛ هراس از ترکشهای جنگ نامتقارن
به گزارش روزنامه والاستریت ژورنال، وزارت کشور بحرین و ارتش کویت بامداد امروز یکشنبه از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار و مقابله سامانههای پدافند هوایی خود با «حملات موشکی و پهپادی خصمانه» خبر دادند. در همین حال، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی تحلیلی به ریشههای تنش پرداخت و فاش کرد که بررسیهای داخلی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نشان میدهد نقص در سامانههای اطلاعاتی قدیمی ارتش آمریکا پیش از این نیز فجایعی نظیر حمله به مدرسه میناب در اسفندماه سال گذشته (۹ اسفند ۱۴۰۴) را رقم زده است؛ حملهای که به گفته مقامات ایران منجر به شهادت دهها دانشآموز شد.
گسلهای امنیتی مرزی؛ فعالسازی همزمان مهرههای معاند در غرب کشور
همزمان با تشدید رویارویی در جبهه جنوبی، جبهههای شرقی و شمالغربی کشور نیز شاهد تحرکاتی دیپلماتیک و امنیتی بودهاند. به گزارش رسانههای داخلی، درگیری مسلحانه در ایست بازرسی بانه-سقز منجر به شهادت دو تن از نیروهای حافظ امنیت و مجروح شدن پنج تن دیگر شد. این رخداد به وضوح نشاندهنده تلاش سرویسهای معاند برای فعالسازی گسلهای امنیتی پیرامونی در شرایط آرایش دفاعی کشور است.
انحصارگرایی مأموران کابل؛ هشدارهای مسکو و بحران پایداری در مرز شرقی
در همین راستا، خبرگزاریهای روسی از جمله ریانووستی گزارش دادند که مسکو بار دیگر نسبت به گسترش فعالیت شبکههای تروریستی و فراملی در جغرافیای افغانستان تحت کنترل طالبان هشدار داده است. این موضعگیری روسیه نشاندهنده همگرایی راهبردی تهران و مسکو در پایش زیرپوستی مرزهای شرقی است؛ جایی که انحصارگرایی سیاسی مأموران طالبان و ممانعت اخیراً آنها از برگزاری مراسم عزاداری شیعیان در ولسوالی قرهباغ کابل، پتانسیلهای بیثباتی اجتماعی را افزایش داده است. از سوی دیگر، بخش تجاری پاکستان با درک بحران انرژی منطقه، همزمان با این تحولات رسماً خواستار احیای پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان شده است که نشاندهنده شکست دکترین تحریمهای دیکتهشده واشنگتن در جغرافیای همسایگان است.
شکست دکترین صبر استراتژیک؛ دگرش ساختاری در امنیت بینالمللی هرمز
تقابل اخیر نظامی میان ایران و آمریکا، عملاً دستاوردهای دیپلماتیک ماههای گذشته و سازوکار آتشبس موقت را در آستانه فروپاشی کامل قرار داده است. دکترین امنیت دریایی جمهوری اسلامی همواره بر این اصل استوار بوده است که امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز باید درونزا و بدون حضور نیروهای فرامنطقهای تامین شود. این در حالی است که واشنگتن با همراهی برخی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و در اختیار گرفتن پایگاههای منطقهای، به دنبال تحمیل محاصره دریایی و کنترل این آبراه حیاتی است.
بیانیه مجلس خبرگان؛ پاد-باجدهی نظام در برابر بلوفهای هالیوودی ترامپ
بیانیه اخیر ۶۳ نفر از اعضای مجلس خبرگان رهبری که بازگشایی تنگه هرمز را در سایه نقض عهد آمریکا و تداوم حملات در لبنان خطایی راهبردی خواندهاند، نشاندهنده پافشاری ارکان حاکمیتی بر صیانت از منافع ملی و پاد-باجدهی در برابر فشار حداکثری غرب است. کارشناسان ناظر بر این باورند که با ورود ترامپ به فاز تهدید نظامی مستقیم و پاسخ متقابل و همسطح ایران در کویت و بحرین، منطقه به سمت یک دگرش استراتژیک جدید حرکت میکند که در آن، هرگونه ماجراجویی فرامنطقهای با تهدید مستقیم پایداری انرژی در کل جهان مواجه خواهد شد.





