به گزارش ایراف، نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل امروز سهشنبه، ۲ تیر، با انتشار بیانیهای اعلام کرد که این بسته مالی در شرایطی تخصیص مییابد که افغانستان با موج بیسابقه بازگشت مهاجران و فشار مضاعف بر منابع محدود داخلی روبهروست.
ورونیکا بوسکویچ پوهار، سرپرست نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان، با تأکید بر تداوم تعهد بروکسل برای حمایت از بازگشتکنندگان گفت: «اتحادیه اروپا همچنان به پشتیبانی از ادغام مجدد بازگشتکنندگان در افغانستان پایبند است و تلاش میکند آنان را از وابستگی به سمت خودکفایی سوق دهد.»
او افزود که همکاری با سازمان بینالمللی مهاجرت (IOM) در این روند نقشی کلیدی دارد و یادآور شد که اتحادیه اروپا از سال ۲۰۲۲ تاکنون بیش از ۱۴۰ میلیون یورو برای پاسخگویی به بحران آوارگی در افغانستان اختصاص داده است.
گسترش خدمات و حمایت از معیشت
موتیا مسکون، معاون دفتر سازمان بینالمللی مهاجرت در افغانستان، نیز اتحادیه اروپا را «شریک دیرینه» این نهاد توصیف کرد و گفت: «در زمانی که میلیونها افغان به جوامعی بازمیگردند که خود با کمبود منابع و خدمات دستوپنجه نرم میکنند، این کمک تازه به IOM امکان میدهد حمایتهای حیاتی را گسترش دهد، معیشت را تقویت کند، از مشاغل کوچک پشتیبانی کند و دسترسی به خدمات ضروری را از طریق مراکز منابع اجتماعی افزایش دهد.»
تمرکز ویژه بر زنان و گروههای آسیبپذیر
براساس اعلام اتحادیه اروپا، این بودجه برای ارائه خدمات حفاظتی، بهداشتی، روانی–اجتماعی، معیشتی و برنامههای بازیابی در ولایتهایی که بیشترین میزان بازگشت را تجربه میکنند، هزینه خواهد شد.
همچنین بخشی از این کمکها به ادغام مجدد پایدار بازگشتکنندگان، بهویژه زنان و گروههای آسیبپذیر اختصاص مییابد؛ از جمله از طریق آموزشهای حرفهای و حمایت از شرکتهای کوچک و متوسط.
موج سنگین بازگشت از ایران و پاکستان
آمارهای سازمان بینالمللی مهاجرت نشان میدهد که از سپتامبر ۲۰۲۳ تا می ۲۰۲۶ بیش از ۶.۰۴ میلیون مهاجر از ایران و پاکستان اخراج و وارد افغانستان شدهاند.
تنها در سال ۲۰۲۵، ۲.۸ میلیون نفر از این دو کشور به افغانستان بازگشتهاند.
سازمان بینالمللی مهاجرت اعلام کرده است که این موج بازگشتها جمعیت افغانستان را دستکم ۱۰ درصد افزایش داده و به تشدید بحران انسانی در کشور دامن زده است.





