«اقلیم، صلح و امنیت»؛ رایزنی‌های شانگهای و سازمان ملل درباره ثبات در افغانستان

به گزارش ایراف، دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای اعلام کرده است که افغانستان در مرکز گفت‌وگوهای این سازمان با دبیرخانه سازمان ملل متحد قرار داشت؛ نشستی که روز ۲۶ ژوئن در مقر سازمان ملل در نیویورک و در فضایی «سازنده و رو به جلو» برگزار شد و طی آن، دو طرف مجموعه‌ای از موضوعات امنیتی، نهادی و منطقه‌ای را مورد بررسی قرار دادند.

در این نشست، هیئت سازمان ملل گزارشی تفصیلی از فعالیت‌های خود در چارچوب دستور کار «اقلیم، صلح و امنیت» ارائه کرد؛ گزارشی که بخش مهمی از آن به تلاش‌های جاری برای تثبیت وضعیت افغانستان، تقویت ظرفیت‌های کشورهای آسیای مرکزی و حمایت از روندهای صلح و ثبات پایدار در منطقه اختصاص داشت.

نمایندگان سازمان ملل همچنین بر ضرورت هماهنگی بیشتر میان نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی برای مقابله با تهدیدهای مشترک، از جمله چالش‌های امنیتی ناشی از تحولات افغانستان، تأکید کردند.

در سوی دیگر، دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای طرف سازمان ملل را در جریان آخرین تحولات درون‌سازمانی قرار داد؛ از جمله پیشرفت اصلاحات نهادی، نتایج نشست‌های اخیر وزیران عضو تحت ریاست قرقیزستان و روند آماده‌سازی برای اجلاس آتی بیشکک.

این دبیرخانه تأکید کرد که سازمان همکاری شانگهای در حال تقویت نقش خود در مدیریت چالش‌های امنیتی منطقه و توسعه سازوکارهای همکاری عملی با سازمان‌های بین‌المللی است.

به گفته دبیرخانه شانگهای، این دور از مشورت‌ها ادامه روند گفت‌وگوهای منظم میان دو نهاد است که با هدف افزایش هماهنگی، تبادل اطلاعات و هم‌افزایی در موضوعات منطقه‌ای ـ به‌ویژه افغانستان ـ برگزار می‌شود و قرار است در ماه‌های آینده نیز ادامه یابد.

بیشتر بخوانید:  طالبان: آمریکا در دوحه خواستار حفظ یک پایگاه نظامی در افغانستان بود
لینک کوتاه: https://iraf.ir/?p=127643
اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها