به گزارش ایراف، شهابالدین دلاور، عضو ارشد هیئت مذاکرهکننده طالبان در قطر، در نشستی در کابل اعلام کرد که در جریان گفتوگوهای دوحه، مقامهای آمریکایی خواستار آن بودند که یک پایگاه نظامی در افغانستان در اختیار واشنگتن باقی بماند.
به گفته او، زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین آمریکا، در جلسات متعدد هشدار میداد که خروج کامل نیروهای آمریکایی میتواند افغانستان را به سمت «سرنوشت سوریه» سوق دهد و زمینهساز بیثباتی گسترده شود.
دلاور افزود که خلیلزاد تأکید داشت حضور چهرههایی چون ژنرال عبدالرشید دوستم و عطا محمد نور تنها با «کنترل آمریکا» مهار شده و با خروج نیروهای خارجی، احتمال گسترش درگیریها و حتی تجزیه کشور وجود دارد.
ادعای طالبان: «پس از خروج آمریکا اوضاع را مدیریت کردیم»
این عضو طالبان مدعی شد که پس از خروج نیروهای آمریکایی، طالبان توانستند «کنترل کامل اوضاع» را در دست بگیرند و همچنان به تعهدات خود در توافقنامه دوحه پایبند ماندهاند.
با این حال، گزارشهای مستقل نشان میدهد که پس از امضای توافق دوحه در سال ۲۰۲۰، درگیریهای طالبان با نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان بهشدت افزایش یافت و تلفات سنگینی به نیروهای دفاعی و امنیتی افغان وارد شد.
رد «ضمائم پنهان» در توافق دوحه
دلاور هرگونه وجود ضمیمه پنهان در توافقنامه دوحه را رد کرد؛ موضوعی که پیشتر زلمی خلیلزاد اصل آن را تأیید کرده اما از ارائه جزئیات خودداری کرده بود.
او توضیح داد که ضمیمه مورد بحث تنها مربوط به «عدم هدف قرار گرفتن نیروهای آمریکایی هنگام جابهجایی میان ولایتها» بوده و پس از امضای توافق، هیچ حملهای علیه نیروهای آمریکایی صورت نگرفته است.
اگرچه طالبان پس از توافق دوحه حملات مستقیم علیه نیروهای خارجی را متوقف کردند، اما همزمان نبردهای این گروه با نیروهای امنیتی دولت پیشین شدت گرفت؛ دورهای که به گفته منابع مستقل، یکی از خونینترین مراحل جنگ دو دهه اخیر افغانستان بود.
این اظهارات در حالی مطرح میشود که دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، در سخنرانیهای مختلف از احتمال بازگشت آمریکا به پایگاه بگرام سخن گفته و بار دیگر موضوع حضور نظامی واشنگتن در افغانستان را وارد فضای سیاسی داخلی آمریکا کرده است.





