به گزارش ایراف، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه، ۶ تیر) در واکنش به نقض آشکار یادداشت تفاهم اسلامآباد از سوی آمریکا، بیانیهای صادر و اقدام ارتش آمریکا در حمله هوایی به چند نقطه در سواحل جنوبی کشور را محکوم کرد. در این بیانیه تأکید شده است که این حملات، نقض صریح بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد و همچنین تخطی روشن از بند نخست یادداشت تفاهم خاتمه جنگ مورخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ است.
در ادامه بیانیه آمده است که رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز همزمان و با هماهنگی آمریکا، حملاتی را علیه جنوب لبنان انجام داده که آن نیز نقض آشکار مفاد یادداشت تفاهم محسوب میشود.
تأکید بر حق دفاع مشروع ایران و پاسخ متقابل
در این بیانیه تصریح شده است که مسئولیت کامل پیامدهای این وضعیت بر عهده رژیم متجاوز و عهدشکن آمریکا و همچنین هر طرفی است که به هر شکل در اقدامات تجاوزکارانه واشنگتن علیه ایران مشارکت یا همکاری کند.
ضرورت پایبندی کشورهای جنوبی خلیج فارس به حسن همجواری
وزارت امور خارجه در بخش دیگری از بیانیه خود، بر لزوم پایبندی کشورهای واقع در کرانه جنوبی خلیج فارس به اصل حسن همجواری و رعایت قواعد بنیادین حقوق بینالملل تأکید کرده و هشدار داده است که اجازه دادن به استفاده از قلمرو و امکانات این کشورها برای اقدامات تجاوزکارانه علیه ایران، نقض اصول مسلم حقوق بینالملل است.
در این بیانیه همچنین از دبیرکل سازمان ملل متحد، شورای امنیت و سایر نهادهای بینالمللی خواسته شده است که در برابر نقض فاحش اصول منشور ملل متحد توسط آمریکا سکوت نکنند و به مسئولیتهای قانونی و اخلاقی خود در قبال صلح و امنیت منطقهای و جهانی عمل کنند.
واکنش موشکی سپاه پاسداران و هشدار درباره تنگه هرمز
روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز بامداد امروز در بیانیهای اعلام کرد: «به دنبال نقض آتشبس از سوی رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان، رژیم پیمانشکن آمریکا نیز با بهانهجوییهای همیشگی، اقدام به حمله هوایی علیه سواحل جمهوری اسلامی ایران کرد. نیروی دریایی سپاه در پاسخ، نقاط استقرار ارتش تروریستی آمریکا در منطقه را هدف قرار داد.»
در این بیانیه تأکید شده است که طبق بند ۵ تفاهمنامه اسلامآباد، کنترل عبور و مرور در تنگه هرمز بر عهده جمهوری اسلامی ایران است و آمریکا با تحریکات مختلف درصدد نقض این تعهد بوده که پاسخ لازم دریافت کرده است. سپاه هشدار داده است که «در صورت تکرار تجاوز، پاسخ ایران گستردهتر خواهد بود.»
روند سریالی نقض آتشبس توسط واشنگتن در خردادماه
بررسی پیشینه تحولات نشان میدهد که در هفتههای گذشته، وزارت امور خارجه چندین بار نسبت به رفتارهای تنشزای آمریکا هشدار داده بود. در ۲۱ خردادماه بیانیهای درباره نقض فاحش آتشبس از سوی آمریکا منتشر شد. پیش از آن نیز در ۲۰ خردادماه، این وزارتخانه حملات هوایی آمریکا به جنوب کشور را که با بهانه سقوط یک بالگرد آپاچی انجام شده بود، محکوم کرده و آن را نمونهای آشکار از نقض منشور ملل متحد دانسته بود.
همچنین در ۱۶ خردادماه، تعرض نظامی ارتش آمریکا به تأسیسات راداری و نظارت ساحلی در سیریک و قشم بهعنوان نقض صریح آتشبس ۱۹ فروردین و تجاوز علیه حاکمیت ملی ایران محکوم شد. چند روز پیشتر، در ۱۳ خردادماه نیز وزارت امور خارجه حملات آمریکا به یک نفتکش ایرانی و دکل مخابراتی در قشم را اقدامی تجاوزکارانه و غیرقابل توجیه اعلام کرده بود.





