به گزارش ایراف، بر اساس گزارش رسانههای آلمانی، این توافق در نشستهایی با حضور مقامهای وزارت کشور و خارجه آلمان در استانبول حاصل شده است.
در حال حاضر دو کارمند معرفیشده طالبان امور کنسولی افغانستان در برلین و بن را پیش میبرند و با پذیرش شش دیپلمات تازه، دامنه فعالیت طالبان در نمایندگیهای دیپلماتیک اروپا گسترش خواهد یافت.
این اقدام همزمان با برنامه دولت آلمان برای افزایش پروازهای اخراج مهاجران افغان به کابل انجام میشود.
وزارت کشور آلمان اعلام کرده ماهانه سه پرواز چارتر به افغانستان صورت خواهد گرفت و صدها مهاجر افغان که پروندههای پناهندگیشان رد شده یا در زندانها و بازداشتگاهها هستند، آماده بازگردانده شدناند.
یک پرواز اخراج در پایان ماه مه به دلیل اختلاف بر سر پذیرش دیپلماتهای بیشتر طالبان به تعویق افتاد، اما اکنون با توافق تازه، روند اخراج مهاجران سرعت خواهد گرفت.
در همین حال، اتحادیه اروپا نیز طالبان را برای گفتوگو درباره مهاجران به بروکسل دعوت کرده است؛ اقدامی که نگرانیها درباره افزایش نفوذ طالبان در اروپا را بیشتر کرده است.
دیپلماتهای مخالف طالبان هشدار دادهاند که این توافق میتواند به انتقال تدریجی کنترل نمایندگیهای افغانستان در اروپا به طالبان منجر شود.
نصیراحمد اندیشه، سفیر افغانستان در ژنو، گفته است طالبان این امتیازات دیپلماتیک را بهعنوان پیروزی تبلیغ میکنند و از آن برای تقویت جایگاه بینالمللی خود بهره خواهند برد.
در مجموع، پذیرش شش دیپلمات جدید طالبان در آلمان بیش از آنکه نشانهای از روابط دیپلماتیک باشد، بخشی از معاملهای فنی برای تسهیل اخراج مهاجران افغان است؛ روندی که فشارها بر جامعه مهاجران افغان در اروپا را افزایش خواهد داد و همزمان طالبان را در عرصه بینالمللی بهطور غیررسمی تقویت میکند.





