بحران بدخشان؛ یک فعال ازبک توسط طالبان بازداشت شد

به گزارش ایراف، منابع محلی در استان بدخشان افغانستان از بازداشت مسعود تیمور، فعال فرهنگی ازبک، توسط ریاست عمومی استخبارات طالبان خبر می‌دهند.

به‌گفته این منابع، تیمور سه روز پیش بازداشت شده و خانواده‌اش تاکنون اجازه هیچ‌گونه ملاقات یا تماس با او را نیافته‌اند.

افراد نزدیک به این فعال فرهنگی می‌گویند دلیل بازداشت او «فعالیت‌های فرهنگی، تلاش برای پاسداشت زبان و فرهنگ ازبکی و همچنین انتشار پست‌هایی در حمایت از اعتراضات هرات» عنوان شده است.

تیمور در ماه‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی درباره وضعیت فرهنگی اقوام و محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی طالبان مطالبی منتشر کرده بود.

این بازداشت در حالی صورت می‌گیرد که اعتراضات هرات حدود دو هفته پیش به یکی از مهم‌ترین چالش‌های اجتماعی برای طالبان تبدیل شد.

این اعتراضات پس از بازداشت گسترده زنان به‌دلیل آنچه طالبان «عدم رعایت پوشش مورد نظرشان» می‌نامند، آغاز شد و با سرکوب شدید نیروهای امنیتی طالبان همراه بود.

در جریان این اعتراضات، به‌گفته منابع محلی، چندین نفر کشته و ده‌ها تن زخمی شدند و گزارش‌هایی از شلیک مستقیم، ضرب‌وشتم معترضان و بازداشت‌های گسترده منتشر شده است.

انتشار همین گزارش‌ها و حمایت فعالان فرهنگی و مدنی از معترضان، حساسیت طالبان را افزایش داده است.

ادامه روند سرکوب فعالان

منابع محلی تأکید می‌کنند که بازداشت مسعود تیمور بخشی از روند گسترده‌ای است که طالبان از زمان بازگشت به قدرت دنبال می‌کنند؛ روندی که شامل سرکوب فعالان مدنی، فرهنگی، روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق زنان در سراسر افغانستان است.

بسیاری از این افراد بدون ارائه حکم قانونی و برای هفته‌ها یا ماه‌ها در بازداشتگاه‌های استخبارات طالبان نگه‌داری می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  برپایی موکب عزاداران افغانستانی در هلسینکی؛ مخالفان و موافقان چه می‌گویند؟

طالبان تاکنون درباره بازداشت این فعال فرهنگی توضیحی ارائه نکرده‌اند.

نهادهای حقوق بشری اما بارها هشدار داده‌اند که برخوردهای امنیتی طالبان علیه فعالان فرهنگی و اجتماعی، بخشی از سیاست این گروه برای کنترل فضای عمومی و حذف صداهای منتقد است.

لینک کوتاه: https://iraf.ir/?p=127044
اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها