به گزارش ایراف، غلامحسین مظفری، در گفتوگوی تازه با صدا و سیما، منطقه آزاد دوغارون را فرصتی راهبردی برای گسترش روابط اقتصادی دانست و افزود: اگر افغانستان نیز در نقطه مقابل این مرز منطقه آزادی مشابه ایجاد کند، زمینه شکلگیری یک منطقه آزاد مشترک فراهم خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد که این پیشنهاد رسماً به ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخستوزیر طالبان، ارائه شده است.
ظرفیتهای مرز دوغارون
به گفته استاندار خراسان رضوی، روزانه حدود دو هزار کامیون از این مرز عبور میکنند و دوغارون باید به الگویی برای سایر گذرگاههای مرزی کشور بدل شود.
او مهمترین دستاورد سفر اخیر به هرات را ایجاد فضای اعتماد میان تجار دو کشور دانست.
همچنین طرف افغانستانی متعهد شده است ظرف شش ماه مسیر تردد مسافران را از مسیر حملونقل تجاری در مرز اسلامقلعه جدا کند تا سرعت ترانزیت افزایش یابد.
لازم به ذکر است که سفر استاندار خراسان رضوی به هرات در اوایل آذر ۱۴۰۴ انجام شد. در این سفر یک سند همکاری اقتصادی بین دو استان امضا شد که ۳۲ بند داشت.
مهمترین توافقها شامل افزایش ظرفیت عبور کامیونها، جداسازی مسیر مسافران از مسیر تجاری در مرز اسلامقلعه، و همکاری در بخشهای معدن، کشاورزی و شهرکهای صنعتی بود.
نتیجه اصلی سفر، تقویت اعتماد میان تجار و فراهم شدن زمینه برای توسعه تجارت و سرمایهگذاری مشترک بود.
رشد صادرات و دستاوردهای منطقهای
مظفری با اشاره به اینکه توسعه اقتصادی افغانستان به امنیت دو کشور کمک میکند، گفت: در نیمه نخست سال جاری، با وجود کاهش صادرات ملی، تراز صادراتی خراسان رضوی مثبت ۳۶ بوده است.
او افزود: پس از سفر به ازبکستان صادرات استان به این کشور ۱۴۳ درصد رشد داشته و پس از سفر به پاکستان نیز افزایش ۳۷ درصدی ثبت شده است.
پیمان پولی و نقش صرافیها
وی بخش عمده مبادلات مالی میان ایران و افغانستان را بر عهده صرافیها دانست و تأکید کرد که خرید کالا با ریال توسط تجار افغانستانی نباید برای آنان تعهد ارزی ایجاد کند.
مظفری همچنین خبر داد که مقدمات پیمان پولی میان بانکهای مرکزی ایران و افغانستان فراهم شده و این اقدام میتواند مشکلات مالی دو طرف را برطرف کند.
او ایجاد صرافیهای خارجی در داخل کشور را یکی از بهترین سرمایهگذاریهای خارجی عنوان کرد.
پروژههای عمرانی و سرمایهگذاری خارجی
استاندار خراسان رضوی در ادامه به توافقات صورتگرفته در سفر به استانبول اشاره کرد و گفت: با یک هلدینگ بزرگ ترکیهای برای احداث شهرک صنعتی در استان و اجرای پروژه قطار مشهد – گلبهار – چناران توافق شده است.
کریدور شرق ـ غرب و بندر خشک سرخس
مظفری یکی از مهمترین نتایج سفر به قرقیزستان را ورود نخستین قطار ترکیبی از چین به استان اوش و حرکت آن به سمت سرخس دانست.
او این رویداد را نشانه فعال شدن ایستگاه کانتینری سرخس و گامی مهم در تکمیل کریدور شرق ـ غرب معرفی کرد.
به گفته وی، ایده بندر خشک سرخس نیز به مرحله اجرا رسیده و اکنون محمولههای بار از چین به قرقیزستان منتقل و سپس از طریق قطار به سرخس وارد میشوند.









