به گزارش ایراف، استفن بلاند (Stephen M. Bland) در مقاله ای در تایمز نوشت پروژه راهآهن ترانس-افغان که با هدف ایجاد دسترسی ازبکستان به دریاها از طریق افغانستان طراحی شده، با چالشهای متعددی روبرو است.
به گفته استفن این طرح که نخستین بار در دسامبر ۲۰۱۸ توسط ازبکستان پیشنهاد شد، قرار است مسیری ریلی از مزارشریف به کابل و سپس به ولایت ننگرهار ایجاد کند.
در ژوئیه ۲۰۲۳ مسیر جدیدی نهایی شد که از ترمذ به نایبآباد، میدانشهر، لوگر و خالرچی میرود و از مرز تورخم عبور نمیکند.
پیشبینی میشود این خط آهن ۶۴۷ کیلومتری با هزینهای حدود ۶.۹ میلیارد دلار ساخته شود و ظرفیت حمل سالانه ۲۰ میلیون تن محموله را داشته باشد.
این پروژه زمان ترانزیت از ازبکستان به پاکستان را از ۳۵ روز به ۳ تا ۵ روز کاهش خواهد داد.
با این حال، چالشهای امنیتی ناشی از حضور گروههایی مانند داعش، عدم به رسمیتشناسی دولت طالبان توسط جامعه جهانی و مسائل مربوط به حکومت داری از جمله محدودیتهای اعمال شده بر زنان، جذب سرمایهگذاری بینالمللی را با مشکل مواجه کرده است.
از نظر فنی، عبور خط آهن از گذرگاه مرتفع سالنگ در ارتفاع ۳۵۰۰ متری که نیاز به احداث ۳۶۰ پل و تونل به طول ۷۰ کیلومتر دارد، یکی از چالشهای بزرگ مهندسی این پروژه است. همچنین شرایط آبوهوایی در زمستان میتواند باعث تعطیلی طولانیمدت این مسیر شود.
در میان بازیگران بینالمللی، روسیه علاقه خاصی به این پروژه نشان داده است. این کشور که روابط دیپلماتیک خود با طالبان را حفظ کرده، این پروژه را فرصتی برای گسترش نفوذ خود در آسیای مرکزی و ارائه جایگزینی برای طرح کمربند و جاده چین میداند.با این وجود، بسیاری از کارشناسان با توجه به پیچیدگیهای فنی، امنیتی و سیاسی، در مورد امکان تحقق این پروژه ابراز تردید کردهاند.
با وجود بحثهای طولانیمدت درباره پروژه راهآهن ترانس-افغانستان، اطلاعات روشنی درباره زمان شروع ساخت و ساز و تقسیم مسئولیتها بین طرفهای درگیر وجود ندارد.
در اوایل ماه ژوئیه، جاسوربک چوریف، معاون وزیر حمل و نقل ازبکستان اعلام کرد که عملیات احداث خط آهن ممکن است در شش ماه آینده آغاز شود. با این حال، در واقعیت آغاز فیزیکی پروژه به این سرعت امکانپذیر نیست و دوره شش ماهه صرفاً برای تکمیل مطالعات امکانسنجی در نظر گرفته شده است. پس از این مرحله، ازبکستان و شرکای آن باید نسبت به جذب سرمایهگذاران، تشکیل یک کنسرسیوم و انجام مقدمات لازم اقدام کنند.
سه عامل کلیدی جذب سرمایه کافی و تخصص فنی لازم، کسب شناسایی گسترده بینالمللی دولت افغانستان و تضمین امنیت در تمامی بخشهای مسیر برای تحقق این پروژه ضروری است.
ناظران می گویند «در بازه زمانی کوتاهمدت – طی پنج سال آینده – احتمال اجرایی شدن این پروژه پایین است، زیرا چالشهای امنیتی، مالی و انزوای دیپلماتیک ابهامات قابل توجهی ایجاد کردهاند.» به باور وی، تنها در صورت به رسمیت شناخته شدن دولت افغانستان توسط جامعه بینالمللی، شرایط سیاسی و مالی لازم برای اجرای این پروژه فراهم خواهد شد.
آخرین اخبار افغانستان را در ایراف بخوانید:
قیمت امروز طلا در افغانستان (شنبه 15 شهریورماه 1404)
قیمت افغانی به تومان و دلار امروز شنبه (15 شهریورماه ۱۴۰۴)
ایران در کنار زلزلهزدگان افغانستان؛ محموله ۱۰۰ تنی کمکها به افغانستان رسید
رویترز کانونهای مرگبار زلزله در شرق افغانستان را منتشر کرد