اتصال مسیرهای چابهار – مشهد – افغانستان تا پایان سال‌ تکمیل می‌شود

به گزارش ایراف، محمداشرف حق‌شناس سخنگوی وزارت خدمات عمومی طالبان، امروز سه‌شنبه، ۹ اردیبهشت، با انتشار بیانیه ای در ایکس گفت که در این دیدار، علیرضا بیگدلی سفیر ایران در کابل گفت: «پس از دیدار قبلی با سرپرست وزارت خدمات عمومی حکومت طالبان، ما از بخش‌های باقی‌مانده‌ جاده‌ ابونصر فراهی (میل ۷۸) و مسیر راه‌آهن خواف–هرات بازدید کردیم و در جریان سفر به ایران، مبلغ ۱۰ میلیون یورو برای تکمیل جاده‌ ابونصر فراهی اختصاص یافت.»

وی همچنین افزود که کار ساخت این جاده تا پایان سال جاری (۱۴۰۴) تکمیل خواهد شد.

به نقل از خبرنامه، در ادامه‌ این دیدار، محمدعیسی ثانی، سرپرست وزارت خدمات عمومی طالبان ضمن قدردانی از همکاری‌های مستمر جمهوری اسلامی ایران، گفت: «تکمیل بخش‌های باقی‌مانده‌ جاده‌ ابونصر فراهی (میل ۷۸) یکی از اولویت‌های اقتصادی حکومت طالبان است.»

او تأکید کرد که وزارت خدمات عمومی طالبان، تلاش دارد تا کار بازسازی این جاده به‌منظور رفع مشکلات مردم و تاجران دو کشور، هرچه زودتر به پایان برسد.

حق‌شناش افزود: در این دیدار، دو طرف در مورد حل مشکلات مسیر راه‌آهن خواف–هرات، افزایش پنج برابری انتقالات از این مسیر، ساخت پل دوم میلک، کاهش تراکم ترافیکی مسیر دوغارون از طریق ایجاد مسیر جدید میان دو کشور، امضای توافق‌نامه‌های دوجانبه و سه‌جانبه، علاقه‌مندی شرکت‌های ایرانی به پروژه‌های زیربنایی افغانستان، به‌ویژه در حوزه راه‌آهن و همچنین برنامه‌های ارتقاء ظرفیت کارکنان راه‌آهن افغانستان توسط ایران، گفت‌وگوهای همه‌جانبه‌ای انجام دادند.

همچنین، دو طرف بر تقویت روابط اقتصادی، مبادلات تجاری و همکاری در پروژه‌های زیربنایی میان افغانستان و ایران و برگزاری نشست‌های بیشتر در این زمینه تأکید کردند.

پیشنهاد:  طرح مدارس دینی طالبان، هر شهرستان سه مدرسه دینی

گفتنی‌است که پیشتر، سفارت ایران در کابل روز یکشنبه (۲۴ فروردین) در  بیانیه ای گفت که علیرضا بیگدلی سرپرست این سفارت از جریان کار ساخت جاده ابونصر فراهی بازدید کرده است.

او، در جریان بازدید از عملیات راه‌سازی در محور فراه به ماهیرود در مرز ایران (جاده ابونصر فراهی) گفت که کار این جاده در سال ۱۴۰۴ تکمیل می‌شود.

گذرگاه مرزی ابونصر فراهی در ولایت فراه یکی از مسیرهای مرزی میان ایران و افغانستان است که در شهرستان سربیشه ولایت خراسان جنوبی ایران قرار دارد و بنام ماهیرود نیز یاد می‌شود.

به گفته مسئولان، ساخت این جاده که پیونددهنده کریدور چابهار – مشهد به بزرگ‌راه حلقوی افغانستان است، در افزایش ترانزیت و صادرات کشور و نیز تثبیت موقعیت مرز ماهیرود، نقش ویژه‌ای دارد.

لینک کوتاه: https://iraf.ir/?p=60724
اخبار مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه های شما برای ما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x