به گزارش ایراف به نقل از خبرگزاری جمهور، منابع محلی می گویند، کودکان مفقودشده در «مدارس جهادی» طالبان در بیرون از این ولایت آموزش میدیدند و خانواده های این کودکان که ربوده شده اند از ترس طالبان این موضوع را همگانی نتوانسته و فقط به همرسانی در گروههای واتساپی و اقارب نزدیک شان اکتفا کرده اند.
گفته شده این کودکان که طی یک ماه اخیر مفقود شده اند، در مدارس جهادی طالبان در ولایت های ننگرهار، بغلان، شکردره کابل، سرپُل و بدخشان مصروف آموزش های طالبانی بوده اند.
در یکی از گروه های واتساپی که به شهروندان بدخشان منسوب است، اعلام شده که دو کودک به نامهای طلحه و صفیالله که حدود ۱۰ و ۱۲ سال دارند و ساکن ولسوالی کوهستان بدخشان هستند و در مدرسه “جامعه صدیقیه” شهرستان خیوه ولایت ننگرهار تحصیل میکردند، در آبان ماه سال جاری ناپدید شده اند.
این نگرانی وجود دارد که این کودکان توسط گروه تروریستی داعش به هدف انجام حملات انتحاری جذب شده باشند؛ زیرا در «مدارس جهادی» طالبان تفکر انتحاری و خشونت تدریس میشود. این کودکان به آسانی از مدارس طالبان جذب گروه تندرو تروریستی مانند شاخه خراسان داعش میشوند.
از سوی دیگر، انتقال این کودکان از زادگاه شان توسط طالبان به مدارس جهادی ولایتهای دیگر، پرسشهایی را در پی دارد.
با این حال عالمان دینی و آگاهان، به خانواده ها توصیه می کنند که فرزندانشان را در اختیار مدارس دینی- جهادی قرار ندهند.
بر بنیاد آمارهای وزارت معارف طالبان، در ۵ ماه گذشته در ولایت های بامیان، بلخ، پکتیا، پکتیکا، سرپل، کاپیسا، فراه، بدخشان، بغلان، خوست، غزنی و برخی ولایت های دیگر، نزدیک به ۵۰ مدرسه به بهره برداری سپرده شده و یا پایه گذاری شده است.
به عقیده کارشناسان، ایجاد و گسترش مدارس دینی طالبان در افغانستان، پیامدهای زیانباری بههمراه خواهد داشت. افزایش و ترویج خشونت در افغانستان و همچنان سمتوسو دادن جوانان به خشونت و جنگ طلبی یکی از مهمترین پیامدهای منفی این اقدام است.
برخی از شهروندان کشور با انتقاد از طالبان میگویند که طالبان مکتب و دانشگاه را به روی دختران بسته نگهداشته اند، اما در عوض مصروف ساخت مدرسهها هستند.