رد ادعاهای مقامات آمریکایی توسط ایران: نحوه مصرف پول‌های آزادشده را ما تعیین می‌کنیم

به گزارش ایراف، علی بحرینی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو، روز سه‌شنبه ۲ تیر، از پیشرفت «بسیار خوب» در روند گفت‌وگوهای ایران و آمریکا خبر داد و اعلام کرد که مذاکرات فنی میان دو طرف همچنان ادامه دارد.

به گفته او، طی روزهای آینده دو کارگروه تخصصی برای بررسی جزئیات مربوط به رفع تحریم‌ها و موضوعات مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران تشکیل خواهد شد.

بر اساس توافق موقت هفته گذشته، تهران و واشنگتن در تلاش‌اند این تفاهم اولیه را طی ۶۰ روز به یک توافق پایدار تبدیل کنند؛ نقشه راهی که در مذاکرات اخیر در بورگن‌اشتوک سوئیس مورد توافق قرار گرفته و پاکستان و قطر نیز به‌عنوان میانجی آن را تأیید کرده‌اند.

بحرینی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهارات جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، درباره نحوه مصرف دارایی‌های آزادشده ایران را «نادرست» و «غیرقابل قبول» خواند.

ونس مدعی شده بود که پس از آزادسازی این منابع، آمریکا و قطر بر نحوه هزینه‌کرد آنها نظارت خواهند داشت و این دارایی‌ها می‌تواند برای خرید کالاهایی مانند ذرت، سویا و گندم آمریکایی استفاده شود.

نماینده ایران در ژنو با رد این ادعا تأکید کرد: «تنها ایران درباره نحوه استفاده از دارایی‌های آزادشده خود تصمیم می‌گیرد.»

او افزود هرچند به دلیل مسدود شدن این منابع از سوی آمریکا و نگهداری بخشی از آنها در قطر، برخی ترتیبات فنی میان تهران، واشنگتن و دوحه ضروری است، اما «جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد هیچ کشور دیگری درباره نحوه هزینه‌کرد این منابع تصمیم‌گیری کند.»

به گفته بحرینی، دارایی‌های مسدودشده ایران عمدتاً شامل درآمدهای نفتی و ذخایر بانک مرکزی است که طی سال‌های تحریم در خارج از کشور انباشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:  نشست جنجالی بروکسل | دیده‌بان حقوق‌بشر: اروپا با ‌دعوت از طالبان اصول خود را نقض می‌کند

طبق توافق اولیه، انتظار می‌رود حدود ۱۲ میلیارد دلار از این منابع در مرحله نخست آزاد شود.

ادعاهای تازه ترامپ درباره بازرسی‌ها

در همین حال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در پستی در شبکه اجتماعی تروث‌سوشال مدعی شده ایران «به‌طور کامل و بدون قید و شرط» با انجام بازرسی‌های هسته‌ای «در بالاترین سطح و برای مدت بسیار طولانی در آینده (تا ابد!)» موافقت کرده است.

او گفته اگر تهران با این موضوع همراه نمی‌شد، «هیچ مذاکره‌ای در کار نبود.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ساعاتی پیش از آن، اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اعلام کرده بود ایران برنامه‌ای برای دسترسی دادن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت بازدید از تأسیسات آسیب‌دیده در جنگ ندارد؛ موضعی که در تضاد آشکار با ادعاهای مطرح‌شده از سوی مقامات آمریکایی است.

ترامپ همچنین گفته است که در چارچوب امتیازاتی که به ادعای او ایران ارائه کرده، آمریکا موافقت کرده تنگه هرمز باز بماند و «هیچ محاصره دریایی جدیدی» اعمال نشود، هرچند ناوهای آمریکایی «در موقعیت خود باقی خواهند ماند.»

او بار دیگر مدعی شد منابع مالی آزادشده ایران «در یک حساب امانی تحت نظارت آمریکا» نگهداری خواهد شد و «صرفاً برای خرید مواد غذایی و تجهیزات پزشکی از آمریکا» مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترامپ این وضعیت را «یک بحران انسانی» توصیف کرده و گفته احساس می‌کند باید «پیش از آنکه دیر شود» کمک کند.

لینک کوتاه: https://iraf.ir/?p=127252
اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها