ترور یک نظامی پیشین در دایکندی؛ طالبان: کار ما نبود

به گزارش ایراف، دفتر والی طالبان در دایکندی روز سه‌شنبه ۲ تیر، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای این گروه در قتل افسر پیشین ارتش در مرکز شهرستان نقشی نداشته‌اند و «تلاش‌ها برای شناسایی عاملان ادامه دارد».

هرچند در متن بیانیه نامی از فرد کشته‌شده برده نشده، اما محل حادثه و زمان وقوع نشان می‌دهد که اشاره طالبان به ترور یاسر بهزاد حسینی است.

به گفته منابع محلی، شام جمعه ۲۹ خرداد، افراد مسلح ناشناس در بازار القان و در چند قدمی ساختمان فرمانداری طالبان در شهرستان، این نظامی پیشین را با شلیک مستقیم گلوله به قتل رساندند.

حسینی از افسران ارتش جمهوری سابق بود.

هم‌زمان، رسانه‌های نزدیک به طالبان ویدیویی از پدر حسینی منتشر کردند؛ ویدیویی که مشخص نیست تحت چه شرایطی ضبط شده است.

او در این ویدیو می‌گوید فرزندش توسط «افراد ملکی» کشته شده و طالبان در این ماجرا دخالتی نداشته‌اند.

انتشار چنین ویدیوهایی پیش‌تر نیز از سوی نهادهای حقوق بشری به‌عنوان ابزاری برای فشار و تطمیع خانواده قربانیان مورد انتقاد قرار گرفته است.

این رویداد واکنش گسترده چهره‌های سیاسی را برانگیخته است.

محمد محقق، از رهبران مخالف طالبان، این قتل را بخشی از «قتل‌های سازمان‌یافته و زنجیره‌ای» نظامیان پیشین دانسته و آن را محکوم کرده است.

نصیر احمد فایق، نماینده افغانستان در سازمان ملل، نیز گفته است که نظامیان حکومت پیشین «قربانیان جنایات طالبان» هستند.

ترور یاسر بهزاد حسینی در حالی رخ می‌دهد که طی پنج سال گذشته ده‌ها نظامی پیشین در نقاط مختلف افغانستان به‌طور مرموز کشته شده‌اند؛ مواردی که خانواده‌ها و ناظران، طالبان را مسئول مستقیم یا غیرمستقیم آن می‌دانند، اما این گروه همواره دخالت در چنین قتل‌هایی را رد کرده است.

بیشتر بخوانید:  آغاز درگیری میان طالبان قندهاری و بدخشانی؛ مخالفت فصیح‌الدین فطرت با بازداشت جمعه‌خان فاتح

این‌که طالبان این‌بار به‌طور علنی از «بررسی پرونده» سخن گفته‌اند، در نوع خود کم‌سابقه است و پرسش‌های تازه‌ای درباره انگیزه‌ها، فشارهای سیاسی و ابعاد پنهان این پرونده ایجاد کرده است.

لینک کوتاه: https://iraf.ir/?p=127249
اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها