به گزارش ایراف، محمد صادق، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، امروز(دوشنبه، ۱۱ خرداد) اعلام کرده است که در دیدار با مقامهای اتحادیه اروپا درباره چشمانداز سیاسی و امنیتی منطقه و بهویژه فعالیت گروههای تروریستی از خاک افغانستان گفتوگو کرده است.
او در صفحه ایکس خود نوشت که این دیدار با اریک کورزویل، مدیر اجرایی بخش آسیا و اقیانوسیه در سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، و ژیل برتران، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، انجام شده است.
به گفته صادق، تحریک طالبان پاکستان (تیتیپی) و تهدیدهای مرتبط با آن محور اصلی این گفتوگوها بوده است.
پاکستان طی سالهای اخیر بارها ادعا کرده که تیتیپی از خاک افغانستان علیه این کشور فعالیت میکند؛ ادعایی که حکومت طالبان همواره رد کرده و آن را «مسئله داخلی پاکستان» دانسته است.
مواضع اتحادیه اروپا درباره تنش پاکستان و طالبان
در ادامه تحولات مرتبط، کایا کالاس، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در سفر به اسلامآباد هشدار داده است که درگیریهای اخیر میان پاکستان و طالبان پیامدهای انسانی جدی داشته و خطر بیثباتی و تندروی بیشتر را افزایش میدهد.
او در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه پاکستان گفت اتحادیه اروپا از هر دو طرف خواسته است خویشتنداری کنند و تنش را کاهش دهند. کالاس تأکید کرد که پاکستان حق دارد در چارچوب قوانین بینالمللی از خود دفاع کند، اما «راهحل، گفتوگوست نه حملات هوایی».
اسحاق دار، وزیر خارجه پاکستان، نیز اعلام کرد که در این دیدار درباره تحولات منطقهای و جهانی از جمله وضعیت افغانستان، امنیت جنوب آسیا، بحران خاورمیانه و تنشهای آمریکا و ایران گفتوگو شده است.
کالاس همچنین پاکستان را «قدرت مهم منطقهای و شریک کلیدی اتحادیه اروپا» توصیف کرد و از نقش اسلامآباد در کاهش تنش میان آمریکا و ایران تمجید نمود.
دور تازه رایزنیهای غیررسمی طالبان و پاکستان در کابل
منابع مطلع گفتهاند که دور جدید مذاکرات غیررسمی میان طالبان و پاکستان قرار است بهزودی در کابل برگزار شود.
این نشست که قرار بود پیش از عید قربان انجام شود، به دلیل برخی چالشها از سوی پاکستان به تعویق افتاد.
در این دور نیز مانند مرحله نخست، چهرههایی از هر دو طرف در قالب هیئتهای غیررسمی شرکت خواهند کرد.
در مرحله قبلی، از افغانستان عاطف مشعل، عبیدالله بهیر، جعفر مهدوی و غنچهگل ارمان و از پاکستان آصف درّانی، مشاهد حسین و حامد میر حضور داشتند.
به گفته منابع، هدف اصلی این رایزنیها جلوگیری از تشدید تنش و دستیابی به حداقلی از تفاهم امنیتی میان دو طرف است؛ هرچند اختلافات بنیادین همچنان پابرجاست.
در سالها و ماههای اخیر چندین دور گفتوگو میان طالبان و پاکستان در استانبول، دوحه و چین برگزار شده، اما هیچیک به نتیجه عملی نرسیده است.
اختلاف اصلی همچنان بر سر نحوه مهار تیتیپی و تعریف تهدیدهای امنیتی باقی مانده است.





