فراتر از برنامه سالانه؛ ترانزیت و صادرات ریلی در شرق کشور دوبرابر شد

به گزارش ایراف، علی حکامی قاسمی، مدیرکل راه‌آهن شرق ایران اعلام کرد: راه‌آهن شرق از اول فروردین تا یازدهم آذر امسال، ۴۱۸ هزار و ۹۵۲ تن صادرات و ترانزیت به مقاصد مهمی مانند شمتیغ و سرخس را ثبت کرده است.

این حجم با ۷۳۲۰ واگن حمل شده و نه تنها از برنامه ابلاغی ستاد (۲۷۴ هزار تن) در همین بازه فراتر رفته، بلکه از برنامه مصوب کل سال ۱۴۰۴ (۴۰۲ هزار تن) نیز پیشی گرفته است.

به گفته وی، این ناحیه چهار ماه زودتر از پایان سال، برنامه سالانه خود را محقق کرده است.

رشد ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته

قاسمی افزود: این آمار نشان می‌دهد مجموع عملکرد صادرات و ترانزیت در این مدت، نسبت به بازه مشابه سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است.

این جهش عملکردی علاوه بر جبران افت بار در برخی مبادی ترانزیتی کشور، جایگاه راه‌آهن شرق را در بازار حمل‌ونقل ریلی و در مسیرهای بین‌المللی از جمله مسیر ایران–افغانستان تقویت کرده است.

کالاهای متنوع صادراتی و ترانزیتی

وی به تنوع کالاهای حمل‌شده اشاره کرد و گفت: در حوزه صادرات، کالاهایی مانند سیمان، بالاست، ادوات خطی، فسفات آمونیوم، سنگ گرانیت، تراورس بتنی، کنجاله روغن، کاشی، انواع چسب، پمپ آب، محصولات ورق‌شده آهنی، کاغذ، پراکسیدها، لبنیات و بنزین حمل شده‌اند.

در بخش ترانزیت نیز کانتینر، روغن خوراکی، مواد غذایی، ادوات خطی، بالاست، گازوئیل، ملافه و دانه‌های میوه از این مسیر عبور کرده‌اند.

چشم‌انداز همکاری‌های منطقه‌ای

مدیرکل راه‌آهن شرق در پایان با تأکید بر اهمیت تقویت همکاری‌های منطقه‌ای ابراز امیدواری کرد: با توسعه زیرساخت‌های ریلی در افغانستان، در آینده نزدیک شاهد ورود کالا از این مرز به کشور نیز باشیم.

موضوعی که می‌تواند به گسترش مبادلات تجاری و رونق بیشتر مسیرهای بین‌المللی راه‌آهن شرق کمک شایانی کند.

راه‌آهن چابهار–مشهد، بزرگ‌ترین ابرپروژه ریلی شرق کشور در خراسان جنوبی است پروژه‌ای که با پیشرفت ۳۵ درصدی زیرسازی، همراه بوده است.

انتقال ۹ میلیون تن بار و جهش اقتصادی

سید محمدرضا هاشمی، استاندار خراسان جنوبی در این باره گفت: راه‌آهن چابهار–مشهد یک پروژه فراملی است. این مسیر علاوه بر اتصال به آسیای میانه، نقش مهمی در امنیت شرق کشور دارد و ظرفیت‌های زیارتی و اقتصادی را تقویت می‌کند.
به گفته وی، کلنگ‌زنی پروژه در دولت شهید رئیسی انجام شد و در دولت فعلی نیز با اختصاص بیش از ۱.۶ همت اعتبار، پیشرفت قابل‌توجهی حاصل شده است.

بر اساس برآوردهای فنی، با تکمیل مسیر، سالانه ۸.۸ تا ۹ میلیون تن بار از بندر چابهار به شبکه ریلی منتقل می‌شود.

اتصال این خط به مرز افغانستان، چهار بازارچه مرزی و شبکه جاده‌ای جنوب–شمال، اهمیت آن را افزایش می‌دهد.


تلویزیون اینترنتی ایراف آغاز به کار کرد

آخرین اخبار افغانستان را در ایراف بخوانید:

قیمت افغانی به تومان و دلار امروز یکشنبه (16 آذر ۱۴۰۴)

پرواز ۱۱۰۱؛ حال و هوای معنوی بقعه خواجه عبدالله انصاری در هرات

چابهار، مسیر امن افغانستان به آب‌های آزاد و برگ برنده ایران در رقابت ترانزیتی

مقایسه وضعیت مهاجران در ایران و آمریکا: از میزبانی میلیونی تا تهدید چندده‌ هزار نفر

لینک کوتاه: https://iraf.ir/?p=98570
اخبار مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه های شما برای ما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x