به گزارش ایراف، پس از سفر دو مقام عالی رتبه طالبان به هند رسانه بلژیکی مدرن دیپلماسی گزارش داد که مقامات طالبان علاوه بر دیدار با مسئولان بلندپایه هندی، نشستهایی با تاجران و سرمایهگذاران برگزار کردند.
عزیزی مشوقها و امتیازهای تازه برای سرمایهگذاران خارجی را تشریح کرد و بخشهایی چون معدن و فناوری اطلاعات را بهعنوان حوزههای دارای ظرفیت بالا معرفی نمود.
این درحالی است که حجم تجارت میان هند و افغانستان هماکنون بیش از یک میلیارد دلار برآورد میشود.
براساس گزارش این رسانه، هند در سفر متقی اعلام کرد که وضعیت «ماموریت فنی» خود در کابل را به سطح سفارت ارتقا خواهد داد.
همچنین در سفر عزیزی، تصمیمهای مهمی اتخاذ شد، از جمله از سرگیری پروازهای مستقیم کابل–دهلی و امریتسار–کابل، تعیین آتشههای تجاری در هر دو کشور و ایجاد «اتاق مشترک تجارت و صنعت»
اما یکی از محورهای کلیدی همکاری، استفاده از ظرفیتهای بندر چابهار ایران است.
مدرن دیپلماسی مینویسد که عزیزی تأکید کرده با توجه به توقف ترانزیت افغانستان از طریق کراچی، کابل بهدنبال مسیرهای جایگزین از جمله چابهار است.
هند نیز از سال ۲۰۱۸ مدیریت ترمینال شهید بهشتی بندر چابهار را بر عهده دارد و در سال ۲۰۲۴ قرارداد ۱۰ سالهای برای توسعه آن امضا کرده است.
دهلینو متعهد به سرمایهگذاری ۳۷۰ میلیون دلاری در این پروژه شده است.
نارندرا مودی، نخستوزیر هند، در اجلاس سازمان همکاری شانگهای (سپتامبر ۲۰۲۵) تأکید کرد که پروژههایی چون چابهار و کریدور حملونقل بینالمللی شمال–جنوب، پیوندهای منطقهای را عمیقتر خواهند کرد.
مدرن دیپلماسی یادآور میشود که هند همچنین از طریق چابهار کمکهای بشردوستانه به افغانستان ارسال کرده است؛ آخرین نمونه آن پس از زلزله ویرانگر سپتامبر ۲۰۲۵ بود.
با وجود ظرفیتهای عظیم، پروژه چابهار تحت تأثیر تنشهای ایران و آمریکا قرار دارد.
طبق گزارش مدرن دیپلماسی، معافیت تحریمی هند که پیشتر صادر شده بود، در اکتبر ۲۰۲۵ برای شش ماه دیگر تمدید شد.
دهلینو امیدوار است با بهبود روابط تهران و واشنگتن، فضای روشنتری برای توسعه این پروژه فراهم شود.
مدرن دیپلماسی نتیجهگیری کرده است که بندر چابهار همراه با اتصال هوایی میان کابل و دهلی، میتواند بهعنوان ستون اصلی تقویت تجارت هند و افغانستان عمل کند و مسیر تازهای برای همکاریهای اقتصادی دو کشور بگشاید.





