به گزارش ایراف، پایگاه تحلیلی «اوراسیا ریویو» (Eurasia Review) در گزارشی نوشت، مقامات راهآهن ایران از برنامهریزی برای احداث خط آهن از هرات به بلخ و سپس تا واخان در بدخشان افغانستان خبر دادهاند.
این مسیر میتواند ایران را از طریق افغانستان به چین متصل کند، همچنین اجرای این طرح روابط تجاری بین ایران، افغانستان و چین را تقویت کند، در حال حاضر تجارت ایران و چین عمدتاً از مسیرهای دریایی انجام میشود که زمانبر و طولانی هستند.
این طرح در چارچوب تلاشهای ایران برای توسعه مسیرهای زمینی جایگزین پس از تشدید تحریمهای آمریکا صورت میگیرد زیرا چین که بزرگترین خریدار نفت ایران است، به تجارت با تهران ادامه میدهد.
افغانستان به عنوان کریدور طبیعی منطقه؛ بازگشت به نقش تاریخی
این نشریه تحلیلی در ادامه میافزايد این پروژه بر اساس خط آهن موجود خواف-هرات طراحی شده و نقش افغانستان را به عنوان پل اتصالدهنده اقتصادهای منطقه برجسته میکند. چندین پروژه ترانزیتی دیگر نیز در افغانستان در حال انجام است.
کارشناسان در پی اجرایی شدن این طرح دو فایده اصلی برای افغانستان برمیشمرند از جمله درآمدهای ترانزیتی برای سرمایهگذاری در پروژههای توسعهای و همچنین ایجاد فرصتهای شغلی در مراحل ساخت و بهرهبرداری
افغانستان پس از دههها بیثباتی بار دیگر به عنوان کریدور ترانزیتی منطقه مورد توجه قرار گرفته است. این کشور در گذشته نقش حیاتی در جاده ابریشم داشته و این پروژه میتواند نتایج مثبت سهجانبه ایجاد کند.
طرح کریدور جدید ایران-افغانستان-چین؛ فرصتها و چالشها
در ادامه این گزارش آمده است با عملیاتی شدن این کریدور، افغانستان بهطور مستقیم به چین متصل میشود و وابستگی به مسیر پاکستان کاهش مییابد. این امر منجر به کاهش قیمت کالاهای چینی و ایرانی در بازار افغانستان خواهد شد.
این مسیر جدید، سرمایهگذاری چین در بخشهای مختلف افغانستان از جمله معادن را تسهیل میکند و دسترسی پکن به منابع معدنی این کشور را افزایش میدهد.
همسویی با ابتکار «یک کمربند یک جاده»
هماهنگی بین سه کشور، عبور خط آهن از مناطق ناهموار، نگرانیهای امنیتی در غرب چین و هزینه سنگین مالی، از جمله موانع پیش روی این پروژه هستند.
از سوی دیگر همسویی این کریدور با ابتکار چین، امکان اجرای عملی آن را افزایش میدهد و چشمانداز همکاری تجاری و ترانزیتی تازهای بین ایران، افغانستان و چین ایجاد میکند.









