به گزارش ایراف، غلامحسین مظفری در دیدار با نوراحمد اسلامجار، والی هرات، اظهار کرد: خداوند را شکرگزار هستیم که این فرصت فراهم شد تا با جمعی از فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی و همچنین مدیران ارشد در حوزه اقتصادی به ولایت هرات سفر کنیم. امیدوارم این سفر در ادامه سفری که والی هرات به اتفاق همراهان به استان خراسان رضوی داشتند، سطح همکاریهای اقتصادی این دو استان بزرگ را ارتقا دهد و بتوانیم از ظرفیتهای بسیار خوبی که در دو استان بزرگ هرات و خراسان رضوی وجود دارد استفاده کنیم.
وی افزود: در ششمین کمیسیون مشترک، شش کارگروه تشکیل شد و مصوبات خوب و بحثهای مفصلی داشتیم. در ادامه آن جلسات، همزمان با این نشست، کارگروهها بحثهایشان را ادامه خواهند داد و امیدواریم شرایط مطلوب و بهتری برای توسعه روابط و همکاریهای متقابل ایجاد کنیم.
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: بدون هیچ تردیدی مشترکات ما با کشور افغانستان و مخصوصاً ولایت هرات بسیار زیاد است و فقط یک خط سیاسی و مرز سیاسی ما را از هم جدا کرده است. هیچ دلیلی وجود ندارد که همکاریهای بیشتری نداشته باشیم. ظرفیتهای بسیار خوب، ارزشمند و گرانقدری وجود دارد.
اقتصاد هرات با اقتصاد خراسان رضوی میتوانند نقش مکمل را داشته باشند
مظفری ادامه داد: اعتقاد و باور ما این است که اقتصاد، بدون هیچ تردیدی، میتواند امنیت را برای دو کشور و ملت مسلمان به ارمغان بیاورد. اقتصاد هرات با اقتصاد خراسان رضوی میتوانند نقش مکمل را داشته باشند. ما میتوانیم از این ظرفیتهای مکمل استفاده کنیم و برای دو ملت بزرگ افغانستان و ایران امکان خوبی برای زندگی بهتر و آبرومندانه فراهم کنیم.
تاکید بر اهمیت گسترش شبکه ریلی در تبادلات اقتصادی
وی خاطرنشان کرد: شبکه ریلی در تبادلات اقتصادی ما بسیار مهم است. هفته گذشته، با جمعیتی تقریباً پنجاهنفره به قرقیزستان سفر کردیم. در آنجا نیز یکی از بحثها، ریل بود. ما اولین حمل کانتینری را از استان اوش قرقیزستان به سرخس داشتیم و در این مسیر، بحث اتصال از استان اوش به چین نیز مطرح بود و البته اتصال به داخل افغانستان و هرات را نیز باید داشته باشیم. پس از قرقیزستان، بلافاصله به ترکیه رفتم و در آنجا نیز بحث ریل را با یک شرکت بزرگ ترک داشتیم و از کارخانه واگنسازی و کویلسازی آنان بازدید کردیم و آنان نیز اعلام آمادگی کردند که در این منطقه سرمایهگذاری کنند.
استاندار خراسان رضوی گفت: ریل چابهار را داریم و داریم نزدیکش میکنیم به ریلهای خود، مسیر از چابهار تا زاهدان هست و از سمت افغانستان نیز یونسی تا زاهدان را باید وصل کنیم که برای سرمایهگذاری مسیر با ترکها مذاکره کردیم. سرعت انتقال کالا به چابهار بسیار سریعتر و بالاتر خواهد رفت با این طرح و ایده اتصال افغانستان به چابهار امکان خوبی است.
مظفری تأکید کرد: تجارت ما در منطقه باید خیلی بیشتر از این ارتقا پیدا کند و نیازهای دو منطقه و حتی فراتر از منطقه را ببینیم. یعنی ما باید درباره اقتصاد مکملی که گفته شد، علاوه بر نیازهای خود هرات و خراسان رضوی، به منطقه نیز خدمات دهیم و بتوانیم این کار را پایهگذاری کنیم که فرصت بسیار خوبی است.
راهبرد جمهوری اسلامی ایران، همکاری و تعامل بهتر با همسایگان است
وی گفت: راهبرد جمهوری اسلامی ایران، همکاری و تعامل بهتر با همسایگان است که در دستور کار قرار دارد. یکی از دلایلی که در طول این یک سالی که من در استانداری بودم، بیش از شش سفر داشتیم و مرتباً این تعاملات را ادامه میدهیم، همین است. مخصوصاً خراسان رضوی که در موقعیتی قرار گرفته که مهمترین همسایه ما افغانستان و بعد کشورهای آسیای میانه هستند؛ اینها را همه باید با هم و در کنار هم ببینیم و یک منطقه فعال اقتصادی شکل دهیم.
مطمئناً هیچ ماشینی نباید در مرز متوقف یا معطل بشود
استاندار خراسان رضوی با اشاره به تسهیل تردد مرزی تصریح کرد: مطمئناً هیچ ماشینی نباید در مرز متوقف یا معطل بشود. ما میلیونها دلار هزینه میکنیم و جاده درست میکنیم و اگر ماشینها با سرعت بیایند و یکجا متوقف شوند، همه این زحمات خراب میشود. باید تلاش کنیم این مسیر به گونهای باشد که اگر لازم باشد، حتی تعداد باندهای بیشتری و جادههای بیشتری برای مبادلات مرزی درست میکنیم. بر این کار اصرار داریم و هیچ عذر و بهانهای برای توقف پذیرفته نیست. هر مانعی باید برطرف شود و اگر نیاز به نیرو باشد، اضافه میکنیم. این اراده جمهوری اسلامی است.
مظفری در ادامه به موضوع منطقه آزاد اشاره و بیان کرد: منطقه آزاد “دوغارون” در حال شکلگیری است و باید این شرایط را فراهم کنیم. اگر امروز در فرودگاههای دنیا بدون کنترل پاسپورت، مسافر رفتوآمد میکند و با استفاده از تجهیزات، چهره را میگیرند و حتی مهر نمیزنند، اهمیت ترانزیت و حملونقل ما هم باید به همین اندازه باشد. باید از همه تجهیزات استفاده کنیم و با سیستم و تکنولوژی مثل دوربین، ماشین را اسکن کرده و بدون توقف رد کنیم. اگر به اینجا برسیم، آنگاه میتوانیم بگوییم ما و هرات میتوانیم کانون تحولات اقتصادی منطقه شویم.
تاجرهای ما و تاجرهای افغانستان از بهترینهای منطقه هستند
وی خاطرنشان کرد: توقع من از همکاران در خراسان رضوی این است که در این منطقه فضایی ایجاد کنیم که روان و راحت باشد؛ به گونهای که هر کس از هر مرزی آمد، مرز “دوغارون” (اسلامقلعه) را مثال بزند. تاجرهای ما و تاجرهای افغانستان از بهترینهای منطقه هستند و اراده بخش دولتی دو طرف نیز بر این است. اگر لازم باشد، تجهیزات میگذاریم و در کوتاهمدت، سرباز و نیرو اضافه میکنیم. این مرز باید ۲۴ ساعته فعال باشد. اگر مانعی هست، رفع میکنیم. اگر اقتصادمان بخواهد فعال باشد، خودمان باید آن را فعال کنیم.
استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: ما حتی پیشنهاد دادهایم که منطقه آزاد ما به یک منطقه آزاد مشترک تبدیل شود. یعنی وقتی منطقه آزاد اعلام شود، عملاً از طرف افغانستان، هر کس بخواهد وارد منطقه آزاد شود، نه نیاز به ویزا دارد و نه نیاز به پاسپورت. مقدماتی فراهم کردهایم که برای همه کسانی که میخواهند بدون هیچ توقفی وارد منطقه آزاد شوند، امکانات فراهم باشد. در طرف خودمان، ۸۷۰۰ هکتار زمین در نظر گرفتهایم و همه نوع رفتوآمد و امکاناتی فراهم خواهیم کرد. در طرف اسلامقلعه نیز آرزوی ما این بوده که امکانات فراهم شود.
بر واردات از افغانستان تأکید دارم
مظفری بر افزایش مبادلات تجاری تأکید و بیان کرد: حجم مبادلات کنونی ما حداقل باید دو برابر شود. پس از سفر به ازبکستان، مبادلات ما ۱۴۳ درصد در شش ماه اول امسال افزایش یافت. با هرات میتوانیم بسیار بیشتر از ازبکستان کار کنیم. پس از سفر به پاکستان نیز ۴۳ درصد افزایش مبادلات داشتیم. بر واردات از افغانستان تأکید دارم. ما باید تلاش کنیم هر آنچه نیاز داریم و در افغانستان وجود دارد، از مرز هرات وارد کنیم. خوشبختانه هیئت دولت ایران مصوب کرد که اختیارات به استانداران مرزی واگذار شود و برای واردات هر کالایی، نیاز به مصوبه تهران و دولت نداریم.
وی ادامه داد: بنابراین، هر محصولی که شما در کالاهای اساسی دارید، مثل گوشت، فرآوردههای دامی، نهادههای دامی، حبوبات و چغندر قند، میتوانیم وارد کنیم. باید هر میزان که میتوانیم واردات از افغانستان را افزایش دهیم و طبیعتاً نیازهای افغانستان را نیز تأمین کنیم. هرات و خراسان، باید کریدور ترانزیتی منطقه شوند. هرات و خراسان علاوه بر تجارت مرزی، باید درآمد بسیار خوبی از حق ترانزیت داشته باشند. ما در سفر به مرز چین در قرقیزستان نیز درباره باز شدن مسیر ریلی و اتصال آن به چابهار صحبت کردیم تا بتوانیم این کار را انجام دهیم و منطقهمان را متحول کنیم.





