به گزارش ایراف، وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان که دیروز در افتتاحیه نمایشگاه تجاری در کابل صحبت میکرد، تاکید کرد که مسدود کردن این «مسیر حیاتی» سبب خواهد شد که بخش خصوصی، مردم و کشاورزان افغان «متضرر» شوند.
او با اشاره به مشکلات بخش خصوصی در افغانستان تاکید کرد که اگر «فعالیت بندر چابهار محدود شود، بخش خصوصی افغانستان متضرر خواهد شد.»
این درحالی است که اوایل ماه جاری خورشیدی (آبان) هند گفت که به دنبال رایزنی با آمریکا، معافیت شش ماه برای استفاده از بندر چابهار را به ایران داده است. هند، اداره یکی از پایانههای این بندر را بر عهده دارد، پایانهای که بهعنوان مسیر اصلی تجارت و ارتباط با افغانستان و آسیای مرکزی عمل میکند، بدون این که مجبور باشد از خاک پاکستان عبور کند.
بی بی سی فارسی نوشت، هند از سال ۲۰۱۴ در پروژه بندر چابهار مشارکت دارد و سال گذشته قراردادی دهساله برای توسعه و اداره پایانههای این بندر امضا کرد.
آقای عزیزی تاکید کرد که حکومت طالبان «هیچگاه» از طریق این بندر برای انتقال «وسایل نظامی» استفاده نخواهد کرد.
هند، اداره یکی از پایانههای این بندر را بر عهده دارد، پایانهای که بهعنوان مسیر اصلی تجارت و ارتباط با افغانستان و آسیای مرکزی عمل میکند، بدون این که مجبور باشد از خاک پاکستان عبور کند.
افغانستان و هند هر دو برای رهایی از وابستگی به بندرهای پاکستان برای تجارت و دسترسی به بازرهای آسیای میانه، بندر چابهار در جنوب ایران را بهترین گزینه بهویژه برای تعاملات تجاری بین کابل و دهلی نو میدانند.
تنشهای اخیر بین پاکستان و افغانستان باعث شده است تا مقامات حکومت طالبان به مسیرهای جایگزین بویژه ایران برای دسترسی به آبهای آزاد و تجارت رو بیاورد. گرمتر شدن رابطه بین کابل و دهلی نو نیز به اهمیت همکاری بین هند و افغانستان افزوده است.
هفته گذشته آخوندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افغانستان، به خبرگزاری رویترز گفت: «در شش ماه گذشته، تجارت ما با ایران به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است که بیشتر از ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار مبادله شده با پاکستان است.»
او تاکید کرد که «امکانات چابهار تاخیرها را کاهش داده و به بازرگانان اطمینان داده است که با بسته شدن مرزها [با پاکستان]، حمل و نقل متوقف نخواهد شد.»
نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان، در سخنان روز گذشته خود گفت که در ادامه تنشها بین کشورش و پاکستان در حال حاضر «۱۲ هزار کانتینر» حامل اموال تاجران افغان در بندرهای پاکستان از جمله کراچی در جنوب این کشور متوقف هستند و افزود که وزارت خارجه در تلاش پیدا کردن راه حل در این زمینه است.
همزمان جنید مقدا، رئیس اتاق مشترک تجارت و صنایع پاکستان و افغانستان، در نامهای که شب گذشته منتشر کرد، از دولت پاکستان خواست برای حل بحران رو به گسترش تجاری با افغانستان «فورا دست به کار شود.»
او در این نامه خطاب به وزارت تجارت، اداره فدرال درآمدها و بخش ترانزیت پاکستان نوشته است که هزاران کانتینر حامل کالاهای دوطرف و محمولههای ترانزیتی کشورهای آسیای میانه، در نقاط مختلف پاکستان بلاتکلیف ماندهاند. به گفته او، صدها کامیون حامل کالاهای تاجران افغان نیز در گذرگاههای تورخم، چمن، غلامخان و دیگر نقاط مرزی متوقف شدهاند.
از زمان درگیری مرزی میان نیروهای حکومت طالبان و نظامیان پاکستانی که از ۹ اکتبر شروع شد و کمی بیش از یکهفته ادامه یافت، گزارشها حاکیست که هنوز محدویت تردد و تحارت از گذرگاههای مرزی دو کشور ادامه دارد.
چند روز قبل، حکومت طالبان از تاجران خواست که راههای تجارت غیر از پاکستان را جستجو کنند و تلاش کنند تجارت و ترانزیت با آن کشور را متوقف کنند.
ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزرای حکومت طالبان، روز چهارشنبه (۲۱ آبان/ ۱۲ نوامبر) در نشستی با تاجران و صنعتکاران افغان گفت: «مسیر پاکستان نه تنها تاجران ما را با زیان مواجه کرده، بلکه بازارها و مردم را با مشکلات» روبهرو کردهاست.
تلویزیون اینترنتی ایراف آغاز به کار کرد
آخرین اخبار افغانستان را در ایراف بخوانید:
مرز میلک: پلی به سوی تجارت 10 میلیارد دلاری ایران و افغانستان
روز جهانی دانشآموز؛ کودکانی که همچنان در آرزوی مدرسه هستند
شاه دوشمشیره؛ نمادی تاریخی و معنوی در قلب کابل
مدیریت منطقهای یک بحران؛ ابتکار راهبردی تهران برای حل اختلاف طالبان و پاکستان
چالش پاکستان، فرصت ایران؛ زمان طلایی توسعه روابط تجاری با افغانستان









