سفیر طالبان در تهران: ایران حامی کلیدی توسعه راه‌آهن خواف-هرات است

به گزارش ایراف، در دیداری دوجانبه میان مقامات ریلی ایران و سفیر طالبان در تهران، بر توسعه و رفع موانع پروژه راهبردی راه‌آهن خواف-هرات تأکید شد.

فضل‌محمد حقانی، سفیر طالبان در تهران امروز (پنج‌شنبه، ۱۵آبان) در دیدار با جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه‌آهن ایران، از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در احداث و بهره‌برداری از مسیر خواف-هرات قدردانی کرد. وی بر لزوم افزایش ظرفیت بارگیری و تخلیه در ایستگاه خواف و تسهیل تردد قطارهای باری میان دو کشور تأکید نمود.

سفیر طالبان همچنین خواستار برگزاری نشست‌های مستمر مدیران ریلی و تشکیل کمیته‌های تخصصی برای رفع موانع فنی و اجرایی در ساخت این خط راه‌آهن شد.

اتصال چین به اروپا از کریدور ایران و افغانستان

از سوی دیگر جبار علی ذاکری در این نشست اعلام کرد: «با بهره‌برداری از قطعه سوم خط ریلی خواف-هرات، طول مسیر فعال میان دو کشور به حدود ۱۴۰ کیلومتر رسیده است.» وی افزود تکمیل قطعه چهارم این خط نیز در دستور کار طرف افغانستانی قرار دارد.

مدیرعامل راه‌آهن ایران با اشاره به استقبال رئیس‌جمهور از توسعه روابط ریلی، یکی از اهداف اصلی همکاری را اتصال شبکه ریلی چین به اروپا از طریق خاک افغانستان و ایران عنوان کرد. وی گفت: «تکمیل مسیر ریلی مزارشریف-هرات و اتصال آن به کریدورهای بین‌المللی ایران، از جمله مسیرهای منتهی به چابهار، می‌تواند زمینه‌ساز دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد و اروپا شود.»

ذاکری افزود: «راه‌آهن خواف-هرات کار خود را با ماهی ۱۰ هزار تن بار آغاز کرد و اکنون این رقم به بیش از ۶۰ هزار تن رسیده است.» به گفته وی، هدفگذاری شده که این رقم در ماه‌های آتی به بالای ۱۰۰ هزار تن در ماه افزایش یابد.

تأکید بر تسریع در اتصال تا مزارشریف

در پایان این نشست، دو طرف بر لزوم تسریع در احداث و بهره‌برداری کامل این مسیر تا مزارشریف به عنوان یک پروژه مهم راهبردی منطقه‌ای و همچنین تشکیل کمیته مشترک فنی و اجرایی برای پیگیری مصوبات تأکید کردند.

راه‌آهن خواف–هرات یکی از پروژه‌های مهم ترانزیتی میان افغانستان و ایران است که با هدف اتصال هرات به شبکه ریلی منطقه‌ای طراحی شده است.

این مسیر از شهرستان خواف در استان خراسان رضوی آغاز شده و پس از عبور از مرز شمتیغ، وارد خاک افغانستان می‌شود و تا ایستگاه روزنک در ولایت هرات امتداد می‌یابد.

این راه‌آهن در چهار قطعه طراحی شده که سه قطعه آن در خاک ایران و یک قطعه در خاک افغانستان قرار دارد.

بهره‌برداری از این مسیر ریلی، امکان انتقال سریع‌تر و ارزان‌تر کالاهای تجاری، به‌ویژه مواد نفتی، مصالح ساختمانی و اقلام وارداتی را فراهم می‌سازد.

با توجه به موقعیت راهبردی هرات به‌عنوان دروازه غربی افغانستان، استفاده از راه‌آهن خواف–هرات می‌تواند نقش کلیدی در کاهش فشار بر مسیرهای جاده‌ای، تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل و افزایش ظرفیت ترانزیت منطقه‌ای ایفا کند.


تلویزیون اینترنتی ایراف آغاز به کار کرد

آخرین اخبار افغانستان را در ایراف بخوانید:

سید مصطفی کاظمی از جهاد در سپهر سیاسی تا ترور در مسیر شکوفایی اقتصادی

میراث دیک چنی: 800 هزار کشته در افغانستان و عراق

نبرد انگیزه و تجربه در فوتسال؛ طلسم شکست‌ناپذیری ایران مقابل افغانستان ادامه می‌یابد؟

پرواز ۱۱۰۱؛ روایت دانشمند ایرانی که مسیر ناصر خسرو را دوباره پیمود

لینک کوتاه: https://iraf.ir/?p=92367
اخبار مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه های شما برای ما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x