روز دانش‌آموز | ۱۱ سال فعالیت مدرسه خودگردان با حضور معلمان افغانستانی و ایرانی

فاطمه سجادی، مدیر مدرسه خودگردان هدایت، در گفتگوی اختصاصی با ایراف اظهار کرد: از سال ۸۲ فعالیت در مدارس خودگردان را شروع کردم و در نهایت سال ۹۳ مدرسه خودگردان هدایت را با همکارانم در منطقه قرقی مشهد تاسیس کردیم.

وی افزود: افتخار می‌کنم که یازده سال است مدیریت این مدرسه را به عهده دارم و به‌همراه همکارانم توانسته‌ایم به دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل خدمت کنیم.

مدیر مدرسه هدایت با بیان اینکه دانش‌آموزان مدرسه خودگردان معمولا فاقد مدارک هستند و به همین دلیل نمی‌توانند در مدارس دولتی درس بخوانند، تصریح کرد: بخشی از دانش‌آموزان مدارک قانونی دارند اما به دلایل مختلف نتوانسته‌اند وارد مدارس دولتی شوند. در مجموع تمام دانش‌آموزانی که به هر دلیلی نتوانسته‌اند وارد مدرسه شوند و از تحصیل بازمانده‌اند را ثبت‌نام می‌کنیم تا به اندازه خودمان در تحصیل آینده سازان کشور سهم بگیریم.

وی با اشاره به اینکه در مدرسه خودگردان هدایت هیچ محدودیتی در قوم و ملیت وجود ندارد، خاطرنشان کرد: درب مدرسه خودگردان هدایت به روی تمام آن کودکانی که به هر دلیلی از تحصیل بازمانده‌اند، باز است، ما در اینجا هیچ محدودیتی در زمینه قوم و ملیت نداریم و حتی در طی این سالها چندین دانش‌آموز ایرانی داشته‌ایم که به دلایل مختلف نتوانسته‌اند وارد مدارس دولتی شوند.

سجادی با بیان اینکه از سالی که مدیریت مدرسه را به عهده گرفتم، شاهد تاثیرات زیادی در زندگی شخصی خودم بودم، عنوان کرد: یکی از نکاتی که به واسطه کار با دانش‌آموزان در زندگی من ایجاد شده، امید و انگیزه است. چون این کودکان سرشار از پاکی و صداقت هستند، این انرژی و امید و انگیزه‌شان به من هم منتقل می‌شود و با وجود سختی‌هایی که پیش روی من و همکارانم وجود دارد، باعث میشود با امیدواری و تلاش ادامه دهیم. واقعیت این است که بخش عمده این انگیزه و امید را مدیون همین کودکان دانش‌آموزی هستیم که از تحصیل بازمانده‌اند اما با تمام توان به دنبال آرزوهایشان هستند.

معلمان مدارس خودگردان چه کسانی هستند؟

مدیر مدرسه خودگردان هدایت در پاسخ به اینکه معلمان مدارس خودگردان چه کسانی هستند؟ تصریح کرد: معلمین مدارس خودگردان، عموما افراد دغدغه‌مندی هستند که هدفشان مبارزه با جهل و بی‌سوادی است و با عشق و علاقه اینجا می‌آیند تا به بچه‌ها آموزش دهند، در بین معلمان مدرسه ما افرادی هستند که دارای مدارج علمی از لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند.

وی با اشاره به معلمان ایرانی که در مدارس خودگردان تدریس می‌کنند، افزود: در بین معلمان ما برخی دوستان ایرانی هم هستند که می‌آیند و در کنار ما به بچه‌ها آموزش می‌دهند.

سجادی با اشاره به اینکه مدیریت مدرسه خودگردان کار سختی است، افزود: گاهی فکر می‌کنم به اینکه شاید می‌توانستم بهتر و بیشتر فعالیت کنم تا شرایط بهتری برای بچه‌ها فراهم کنم، از این جهت همیشه دچار نوعی حساسیت هستم.

سجادی با بیان اینکه مدیریت مدرسه خودگردان نفع مالی برای او ندارد، گفت: این کار نفع خاصی برای من و امثال من ندارد و دلیل اینکه ما اینجا هستیم، یک چیز است و آن هدف والای ما در ادامه دادن تحصیل دانش‌آموزان ماست.

وی در ادامه بیان کرد: در دوسه سال اخیر چندین دانش‌آموز کم‌توان داشته‌ایم، این دانش‌آموزان که مشکل جسمی دارند و گاهی با ویلچر در کلاس درس حاضر می‌شوند، شرایط خاصی دارند و به همین دلیل در مدارس دولتی با مشکل مواجه هستند و ناچارند به مدارس استثنایی بروند، با این‌حال وقتی شوق این بچه‌ها را دیدم، قبول کردم که در مدرسه درس بخوانند.

سجادی عنوان کرد: اتفاق قشنگی که افتاد این بود که این بچه‌ها آمدند و در کلاس درس کنار بقیه بچه‌ها قرار گرفتند و برخلاف تصوری که داشتیم، دیدیم هم‌پذیری خوبی از سوی بقیه همکلاسی‌ها اتفاق افتاده و همگی او را مثل یک رفیق دوست دارند و کنارش هستند. این نه ترحم بود و نه چیز دیگر، بلکه عشقی پاک و کودکانه بود که بین دانش‌آموزان جریان داشت.

سجادی در ادامه با اشاره به دانش‌آموزان ایرانی خود‌ گفت: یکی دیگر از خاطرات من مربوط به دانش‌آموز ایرانی ماست، یک خواهر و برادر به مدت شش سال در مدرسه ما درس خواندند و کلاس هفتم را توانستند به مدرسه دولتی بروند و بعد از چند ماه دوری، کودکی که چندین سال با ما بود، آمد و وقتی وارد حیاط مدرسه شد شروع کرد به اشک ریختن و بغل کردن همکلاسی‌هایش.
گریه میکرد و می‌گفت دلم برای اینجا تنگ شده بود. این عشق خالصانه کودکان است که هیچ فرقی بین افغانستانی و ایرانی نمی‌بینند.

۱۳ آبان روز دانش‌آموز، بر تمام دانش‌آموزان مبارک.


تلویزیون اینترنتی ایراف آغاز به کار کرد

آخرین اخبار افغانستان را در ایراف بخوانید:

توزیع زمین برای مهاجرین در هرات | کاهش قیمت مسکن و زمین در راه است

آموزش آنلاین در افغانستان؛ نظام آموزشی پویا، شفاف و مدرن

طرح اشغالگرانه ترامپ برای غزه؛ بازی پاکستان در زمین آمریکا؟

چشم‌انداز راهبرد توسعه همکاری‌های ریلی ایران و افغانستان

لینک کوتاه: https://iraf.ir/?p=91918
اخبار مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه های شما برای ما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x