به گزارش ایراف، تعداد قابلتوجهی از مهاجرین افغانستانی میگویند که با وجود داشتن مدارک اقامتی قانونی و معتبر، بدون هیچ اطلاع و اخطاری با مسدودی یکطرفه و دوطرفه سیمکارتهای ایرانسل مواجه شدهاند.
بر اساس پیگیریهای انجامشده، اپراتورهای ایرانسل میگویند: بخش عمده این مسدودیها به علت ثبت مدارک اقامتی و نداشتن «کد فیدا» صورت گرفته است.
با این وجود، مهاجرین میگویند بارها به همین علت سیمکارتشان مسدود شده و پس از پرداخت هزینههایی از ۲۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان، مجدداً وصل شده است، اما پس از مدت کوتاهی دوباره به همان دلیل قبلی سیمکارتها مسدود شده است.
الزام به داشتن «کد فیدا» (شناسه اتباع خارجی) برای کاربران افغانستانی که از سال ۱۴۰۳ مطرح شده، یکی از علتهای رایج در مسدود شدن ناگهانی سیمکارتهای ایرانسل است.
با این وجود، باز هم عدهای از مهاجرین میگویند حتی با داشتن کد فیدا و ثبت تمام مدارک توسط دفاتر رسمی ایرانسل، باز هم سیمکارتشان مسدود شده است.
در یک مورد ویژه، سیمکارت یکی از مهاجرین متولد ایران که بیست سال پیش سیمکارت ایرانسل خریداری کرده، پنج مرتبه در سه ماه با مسدودی مواجه شده و پس از پیگیری به نتیجه نرسیده است.
در پاسخ به این مشترک ایرانسل، علت مسدودی سیمکارت «نداشتن کد فیدا و مشکل مدارک» عنوان شده است؛ این در حالی است که بیش از پنج مرحله کپی تمام مدارک بههمراه کد فیدا توسط دفاتر ایرانسل ثبت شده است.
قطع شدن ناگهانی سیمکارتها بدون دلیل موجه، باعث بروز نگرانیهایی از سوی مهاجرین شده است.
بلاتکلیفی، سردرگمی، عقبافتادن کارها، قطع ارتباط با نزدیکان و مشکلاتی از این قبیل تنها بخشی از مسائلی است که با مسدود شدن سیمکارت برای مهاجرین اتفاق میافتد.
برخی نمایندگیهای ایرانسل وقتی با مواردی روبهرو میشوند که سیمکارت بدون هیچگونه دلیلی قطع شده، میگویند علت را نمیدانند.
یکی از کاربران ایرانسل در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «طی سهماه اخیر پنج مرتبه سیمکارتم قطع شده و هر بار حداقل ۳۰۰ هزار تومان بابت وصل مجدد پرداخت کردهام. طی این سالها بارها و بارها چندین برابر قیمت سیمکارت را به شکلهای مختلف به شرکت پرداختهام. اگرچه این رقم چندان زیاد نیست، اما وقتی تکرار میشود و برای جمع کثیری اتفاق میافتد، رقمهای قابلتوجهی به دست میآید.»
وی در ادامه با یک محاسبهی ساده نوشت: «فرض کنیم هر سیمکارت ۳۰۰ هزار تومان هزینه وصل مجدد داشته باشد؛ هر هزار سیمکارت ۳۰۰ میلیون، دههزار سیمکارت سه میلیارد، صدهزار سیمکارت سی میلیارد و یکمیلیون سیمکارت ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. در حالیکه تعداد مهاجرین ایرانسلی بهمراتب بیش از این رقمهاست و هر بار که به دفاتر ایرانسل مراجعه کنید، جمعیت عظیمی را میبینید که در صف پرداخت برای وصل مجدد هستند.»
از سوی دیگر، بهویژه در یکسال اخیر با هجمههای فراوانی که از سوی مهاجرستیزان انجام شده، مهاجرین به جامعهای ساکت تبدیل شدهاند که از ترس اخراج و ابطال مدارک اقامتی ناچارند بدون سر و صدا هر هزینهای را بپردازند. این موضوع باعث سوءاستفادههایی از جانب سودجویان و کلاهبرداران نیز شده است.
قطع شدن مکرر سیمکارت باعث میشود تا برخی افراد قید سیمکارت بهنام و مشخصات خود را زده و با نام یک ایرانی اقدام به خرید سیمکارت کنند؛ مسألهای که میتواند زمینهساز مشکلات دیگری باشد.
خرید سیمکارت به نام غیر، از جمله مسائلی است که پس از قطع شدن مکرر سیمکارتهای ایرانسل رواج یافته است؛ از اینرو، مسدودی سیمکارت میتواند تبعات امنیتی بسیاری در پی داشته باشد.
حال آنکه بخش عمدهی دارندگان سیمکارت ایرانسل کسانی هستند که اغلب در ایران متولد شده و هرگز از ایران خارج نشدهاند، اما کماکان بهعنوان «بیگانه» و «تبعه خارجی» شناخته میشوند.
با این اوصاف باید پرسید: چه نهادی بر این موضوع نظارت دارد؟ این هزینهها بابت چیست؟ و چرا کسی که سالها پیش با مدارک قانونی سیمکارت خریده، بارها و بارها بدون دلیل با مسدودی مواجه میشود و باید هزینهی وصل مجدد بپردازد؟
تلویزیون اینترنتی ایراف آغاز به کار کرد
آخرین اخبار افغانستان را در ایراف بخوانید:
طالبان و دیپلماسی بحرانزا؛ وقتی اعلامیه دوحه مرز میان استقلال و وابستگی را شکست
روز ملی زبان ازبکی در افغانستان؛ تجلیلها و تهدیدها
جنگ خارجی، مشروعیت داخلی؛ آیا درگیری با پاکستان به مشروعیت ملی طالبان کمک کرد؟