خروج هند از پروژه ریلی حاجی‌گک به چابهار؛ پایان یک آرزو برای انتقال سنگ‌آهن

به گزارش ایراف، کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی صنایع معدنی، از عدم موفقیت هند در انتقال سنگ آهن از معادن افغانستان از طریق بندر چابهار خبر داد و گفت: هندی‌ها قصد داشتند پس از ورود به معادن سنگ آهن افغانستان، محموله ها را از طریق چابهار به کشورشان منتقل کنند که در این امر ناموفق بودند.

وی با اشاره به جزئیات این پروژه افزود: قرار بود از معدن «حاجی گک» حدود ۸۳۰ کیلومتر ریل تا مرز «میلک» و سپس حدود ۸۸۰ کیلومتر ریل از مرز زرنج (میلک) تا چابهار با سرمایه‌گذاری هند احداث شود. هزینه‌گذاری این خط ریلی قرار بود از محل مطالبات ایران از هند بابت صادرات نفت در زمان دولت احمدی‌نژاد که در «یوکو بانک» این کشور بلوکه شده بود، تأمین شود، اما هندی‌ها به وعده خود عمل نکردند.

جعفری طهرانی دو دلیل اصلی شکست این سناریو را برشمرد: اول، روی کار آمدن طالبان در افغانستان و نزدیکی سیاست‌های این کشور به پاکستان، و دوم، کشف ذخایر جدید ۱۰.۸ میلیارد تنی سنگ آهن مگنتیت در هند که ذخیره قطعی این کشور را به حدود ۳۳.۳ میلیارد تن افزایش داد و نیاز هند به سنگ‌آهن خارجی برای تولید فولاد را برطرف کرد.

این تحلیلگر با اشاره به خروج رسمی هند از پروژه چابهار و تبعات آن گفت: این خروج باعث شد بندر چابهار از معافیت تحریم ها خارج شود.

وی در پایان بر لزوم مذاکره ایران برای دستیابی به معدن حاجی گک، به عنوان بزرگترین معدن سنگ آهن بکر آسیا با ذخیره ۱.۸۵ میلیارد تنی، تأکید کرد و گفت: اگر شرکت فولاد مبارکه و انجمن سنگ آهن بتوانند صورت مسئله را روی این معدن متمرکز کنند، بسیار عالی خواهد بود.

تلویزیون اینترنتی ایراف آغاز به کار کرد | برای تماشا اینجا کلیک کنید:
ایراف تی‌وی

آخرین اخبار تحلیلی افغانستان را در ایراف بخوانید

لینک کوتاه: https://iraf.ir/?p=83111
اخبار مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه های شما برای ما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x