به گزارش ایراف، در تازهترین محدودیت طالبان، اینترنت پرسرعت فیبر نوری و خدمات بیسیم در چندین ولایت افغانستان به دستور رهبر این گروه قطع شده است. مقامهای محلی طالبان در بلخ و ننگرهار تأیید کردهاند که این اقدام بهزودی در سراسر کشور گسترش خواهد یافت.
سخنگویان طالبان دلیل این تصمیم را «مبارزه با فساد اخلاقی» عنوان کردهاند، اما منتقدان آن را بخشی از سیاست «سرکوب و سانسور» گسترده میدانند.
قطع اینترنت پرسرعت که در سالهای اخیر تنها راه ارتباطی بسیاری از افغانها با جهان بیرون و ابزار اصلی آموزش آنلاین دختران بود، پیامدهای سنگینی به همراه خواهد داشت.
هزاران دختر که پس از بسته شدن مدارس و دانشگاهها طی ۴سال گذشته تنها از طریق کلاسهای آنلاین به تحصیل و آموزش ادامه میدادند، اکنون دسترسی خود را از دست دادهاند.
از سوی دیگر، هزاران دانشآموز افغان که از مدارس ایران و پاکستان اخراج شده و به افغانستان بازگردانده میشوند، میتوانستند با کمک آموزشهای آنلاین به تحصیل خود ادامه دهند اما این امید آنان نیز با قطع اتصال اینترنت نابود شده است. این در حالی است که پیش از این مقامات ایرانی از امکان فراهم سازی بستر آموزش آنلاین برای دانشآموزان افغانستانی خبر داده بودند.
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش ایران در نشست اخیر با فیلیپو گرندی،کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در اواخر تیرماه امسال، با اشاره به ظرفیتهای سامانه «شاد» و تجربه دوران کرونا، اعلام کرده است: «ما آمادگی داریم در راستای حمایت آموزشی، تمامی دانش آموزان افغانستانی را با استفاده از شبکه آموزش بومی و در چارچوب تفاهم نامه همکاری سه جانبه، آموزش داده و براساس اساسنامه مدارس مجازی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، به آنان مدرک تحصیلی معتبر ارائه دهیم.»
پیامدهای آموزشی قطعی اینترنت
وقفه در یادگیری: دانشآموزانی که در حال گذراندن امتحانات یا دورههای آنلاین بودند، ناگهان با وقفههای طولانی مواجه شدند. این وقفهها باعث افت تحصیلی و از دست رفتن انگیزه میشود.
کاهش کیفیت آموزش: حتی در مناطقی که اینترنت بهطور کامل قطع نشده، سرعت پایین و کیفیت ضعیف باعث شده کلاسها نیمهکاره بمانند یا دسترسی به منابع درسی دشوار شود.
اکنون که آخرین سنگر آموزش دختران از آنان گرفته شده آنان در معرض خطر ازدواج زودهنگام، خشونت خانگی، افسردگی، و حذف کامل از فضای اجتماعی قرار میگیرند.
پیامدهای روانی و اجتماعی
یأس و ناامیدی: دخترانی که با امید به آموزش آنلاین دوباره به تحصیل برگشته بودند، با قطع وایفای احساس کردهاند تمام تلاشهایشان بیثمر مانده است. برخی از آنان گفتهاند که «تمام امید خود را از دست دادهاند».
انزوای اجتماعی: آموزش آنلاین نهتنها ابزار یادگیری، بلکه راهی برای ارتباط با همسالان و معلمان بود. قطع اینترنت این شبکههای حمایتی را نیز از بین برده است.
تشدید نابرابری جنسیتی: پسران در برخی مناطق هنوز امکان دسترسی حضوری یا غیررسمی به آموزش دارند، اما دختران عملاً در دو سطح محرومیت قرار گرفتهاند: هم از آموزش حضوری و هم از آنلاین.
پیامدهای بلند مدت
تضعیف سرمایه انسانی: محرومیت دختران از آموزش دیجیتال، آیندهی نیروی کار متخصص افغانستان را تهدید میکند و شکاف جنسیتی در بازار کار را عمیقتر میسازد.
عقبماندگی فناورانه: محدودسازی اینترنت مانع از رشد مهارتهای دیجیتال نسل جوان میشود، در حالیکه این مهارتها برای آیندهی اقتصادی کشور حیاتیاند.
مهاجرت اجباری نخبگان: بسیاری از خانوادهها برای ادامه تحصیل دخترانشان به مهاجرت میاندیشند، که خود به فرار مغزها و تضعیف بیشتر جامعه منجر میشود.
کارشناسان هشدار میدهند که این تصمیم، افغانستان را «قرنها به عقب» خواهد برد و شکاف آموزشی و دیجیتال میان نسل جوان افغانستان و جهان را عمیقتر میکند.
فعالان مدنی میگویند که طالبان با این اقدام میخواهند آخرین ابزار اطلاعرسانی و بازتاب صدای مخالفان را خاموش کنند.
تلویزیون اینترنتی ایراف آغاز به کار کرد | برای تماشا اینجا کلیک کنید:
ایراف تیوی
آخرین اخبار تحلیلی افغانستان را در ایراف بخوانید:
قیمت افغانی به تومان و دلار امروز شنبه (۲۹ شهریورماه ۱۴۰۴)
پیامدهای یک رویاپردازی استعماری؛ هزینههای اشغال مجدد بگرام چقدر است؟
افزایش ۵ برابری ترانزیت ریلی ایران و پاکستان؛ موانع راهاندازی قطار مسافربری با افغانستان چیست؟
حذف آثار زنان از دانشگاههای افغانستان؛ ادبیات زنانه همچنان در گردش جهانی
بازداشت فاروق اعظم؛ غلبه ایدئولوژی بر تخصص در ساختار قدرت طالبان