به گزارش ایراف، جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن، در گفتوگو با ایلنا با اشاره به علاقهمندی حکومت طالبان به راهاندازی خط مسافری میان دو کشور، اظهار داشت: «با وجود پایین بودن تقاضای مسافری در این مسیر، طرف افغان همچنان خواهان راهاندازی قطار مسافری است. اما تا زمانی که مشکلات مرزی نظیر امور گمرکی و گذرنامهای حل نشود، امکان بهرهبرداری از این خط وجود ندارد.»
وی همچنین درباره تخصیص منابع تهاتری نفتی به پروژههای ریلی گفت: «با کسب مجوز از مقام معظم رهبری، فرآیند تخصیص این منابع آغاز شده، اما تاکنون هیچگونه مصرفی از این اعتبارات در بخش راهآهن صورت نگرفته است.»
ذاکری در ادامه به توافقات جدید با پاکستان اشاره کرد و افزود: «بر اساس تفاهمنامههای اخیر، مقرر شده است حجم بار عبوری از مسیر ریلی ایران و پاکستان تا پنج برابر افزایش یابد. در حال حاضر، میزان بار ترانزیتی از این مسیر حدود ۲۳ هزار تن است که طبق برنامهریزیها، این رقم در ماههای آینده به ۱۰۰ هزار تن خواهد رسید.»
وی با اشاره به وضعیت زیرساختی مسیر ریلی مشترک، توضیح داد: «در بخش ایرانی، خط نرمال ریلی احداث شده، اما مسیر ۹۴ کیلومتری از زاهدان تا میرجاوه که تحت مالکیت پاکستان است، به دلیل فرسودگی و قدمت بالا، نیازمند بازسازی جدی است. این مسیر تا کویته نیز با مشکلات مشابهی مواجه است.»
ذاکری با تأکید بر ضرورت نوسازی این خط برای تسهیل ترانزیت و افزایش سهم بار عبوری، گفت: «تفاوت بار محوری میان دو کشور—۲۵ تن در ایران و ۱۶ تن در پاکستان—سبب شده قطارهای ایرانی امکان ورود به شبکه ریلی پاکستان را نداشته باشند. در نتیجه، بارها باید در مرز از واگنهای ایرانی به واگنهای پاکستانی منتقل شوند. بر همین اساس، توافق شده که بازسازی مسیر از زاهدان تا میرجاوه بر عهده ایران و از میرجاوه تا کویته بر عهده پاکستان باشد.»
مدیرعامل راهآهن در پایان خاطرنشان کرد: «با اجرای این طرح مشترک، ظرفیت ترانزیت ریلی میان سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه بهطور قابل توجهی افزایش خواهد یافت و گام مهمی در توسعه همکاریهای منطقهای برداشته میشود.»