به گزارش ایراف، در گزارش پنجشنبه، ۱۶ مردادماه، الجزیره، آمده که دانشآموزان یک مدرسه دینی در شمال کابل در جریان پنج سال از ۳۵ تن به بیش از ۱۶۰ تن افزایش پیدا کرده است.
براساس گزارش این افزایش، گرایش فزایندهای خانوادههای افغانستان را به نهادهای دینی بهعنوان جایگزین نظام آموزش رسمی نشان میدهد که از اثر جنگ، کمبود منابع و فشارهای سیاسی دچار ضعف شده است.
گزارش حاکی از آنست که مدارس دولتی با کمبود معلم، تجهیزات و حمایت مالی مواجه هستند و در بسیاری از مناطق، نمیتوانند، به نیازهای آموزشی دانشآموزان پاسخ دهند.
با این حال به گزارش الجزیره در این خلأ، مدرسههای دینی که تمرکزشان بر آموزش قرآنکریم، فقه اسلامی و زبان عربی است توانستهاند بخش زیادی از کودکان بهویژه پسران را جذب کنند.
بر اساس این گزارش، برخی از این مدرسهها در تلاشاند تا مضامینی مانند ریاضی و زبان انگلیسی را نیز در برنامه درسی بیفزایند، اما هنوز بسیاری از آنها قادر به رعایت معیارهای ملی و بینالمللی آموزشی نیستند و این مسأله نگرانیهایی را درباره رشد فکری و اجتماعی دانشآموزان برانگیخته است.
الجزیره نوشته است که برای دختران، گزینههای آموزشی محدودتر است. ممنوعیت آموزش متوسطه از سوی طالبان، خانوادهها را ناگزیر کرده تا دخترانشان را به مدرسههای دینی بفرستند، هرچند حتی در این نهادها نیز فرصت تحصیل برای دختران به شدت محدود است.
الجزیره به نقل از منتقدان هشدار داده که مدرسههای دینی میتوانند به مراکز ترویج تفسیرهای محدودگرایانه از دین تبدیل شوند و افزایش نقش آنها ممکن است بر آینده فکری و اجتماعی نسل جدید افغانستان تأثیر عمیق بگذارد.
با این وجود، برای هزاران کودک افغانستان، این مدرسههای دینی اکنون تنها گزینه در دسترس برای آموزش محسوب میشوند.