طرح سه‌گانه ایران برای اتصال ریلی به افغانستان، ترکیه و ترکمنستان

به گزارش ایراف، به نقل از خامه پرس، جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه ‌آهن جمهوری اسلامی ایران و معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است که یکی از پروژه‌های اصلی، ایجاد خط مستقیم قطار مسافربری میان تهران و آنکارا خواهد بود.

این مسیر بر پایه خط کنونی تهران- وان در ترکیه توسعه می‌یابد و مذاکراتی نیز میان مقام‌های دو کشور درباره نرخ بلیط و مسائل مالی در جریان است. پیش‌بینی می‌شود این خط ظرف دو ماه آینده آغاز به کار کند.

مسیر دوم، تهران و مشهد را به هرات افغانستان متصل خواهد کرد. ذاکری توضیح داده که این خط پس از حل‌ و فصل مسائل مربوط به اسناد و مدارک سفر بین دو کشور آغاز به کار خواهد کرد.

در گام نخست، این خط تا منطقه «روزَنَک» در نزدیکی هرات ادامه خواهد یافت و پس از تکمیل یک مسیر ۷۰ کیلومتری توسط شرکت‌های ایرانی، مستقیماً به شهر هرات متصل خواهد شد.

سومین مسیر برنامه‌ریزی‌شده نیز قرار است از مشهد به شهر مرو در ترکمنستان راه‌ندازی شود و ارتباط ایران با آسیای مرکزی را تقویت کند.

ذاکری تأکید کرده است که این مسیرهای جدید نه ‌تنها موجب رونق گردشگری خواهد شد، بلکه پیوندهای اقتصادی و تجاری ایران با همسایگان، به‌‌ویژه در آسیای مرکزی، را نیز تحکیم خواهد بخشید.

با بهره‌برداری کامل از این شبکه ریلی توسعه‌ یافته، انتظار می‌رود که تردد مسافران تسهیل شده و دسترسی ریلی ایران به کشورهای ازبکستان و تاجیکستان نیز بهبود یابد؛ موضوعی که موقعیت راه‌ آهن را به‌ عنوان ابزاری استراتژیک برای یکپارچگی منطقه‌ای تقویت خواهد کرد.

پیشنهاد:  سرعت در ساماندهی خدمات ثبت احوال در افغانستان

افزون بر این، راه‌آهن خواف-هرات به طول۲۲۵ کیلومتر بوده که ۷۸ کیلومتر آن در خاک ایران و ۱۴۷ کیلومتر آن در خاک افغانستان قرار دارد. احداث خط ریلی خواف- هرات در قالب چهار قطعه از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است. سه قطعه از این مسیر به طول ۱۴۰ کیلومتر در تعهد ایران به صورت یک خطه ساخته شده است و ۸۵ کیلومتر باقی مانده در تعهد افغانستان است.

این پروژه ۱۸ ساله، شهر هرات در غرب افغانستان را به شهر خواف در خراسان رضوی و از این طریق به شبکه ریلی ایران متصل می‌کند.

آن طور که گفته می‌شود راه‌آهن خواف-هرات تکمیل‌کننده اتصال ریلی چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران و سپس خلیج فارس و اروپا از مسیر ایران است. براساس پیش‌بینی مسئولان پروژه، کار ساخت این راه‌آهن تا پایان امسال تکمیل خواهد شد.


بیشتر بخوانید:

قیمت افغانی به تومان و دلار امروز دوشنبه (ششم مردادماه ۱۴۰۴)

طرح سه‌گانه ایران برای اتصال ریلی به افغانستان، ترکیه و ترکمنستان

انتقاد تند سازمان اطلاعات ازبکستان از پاکستان و تاجیکستان: خاک شما محل آموزش داعش است

بازگشت بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر افغان در ۷ ماه گذشته

جریان مهاجرستیز و تهدید مفهوم تمدنی ایران

لینک کوتاه: https://iraf.ir/?p=73553
اخبار مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه های شما برای ما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x