به گزارش ایراف، این پروژه پس از آن وارد مرحله مطالعات امکانسنجی شده که در تاریخ ۱۷ جولای، سه کشور ازبکستان، افغانستان و پاکستان توافقنامهای را در کابل برای آغاز مطالعات مشترک امضا کردند.
به گفته جَسوربیک چوریيف، معاون وزارت خملونقل ازبکستان، مسیر این راهآهن از شهر ترمذ در جنوب ازبکستان آغاز میشود، از طریق نایبآباد، میدانشهر و لوگر در افغانستان عبور میکند و در نهایت به گذرگاه خَرلاچی در مرز پاکستان میرسد.
در مرحله نخست، این مسیر قابلیت حمل حدود ۳ میلیون تُن کالا در سال را خواهد داشت و پیشبینی میشود که این ظرفیت تا سالهای ۲۰۳۵ تا ۲۰۴۰ به ۱۵ تا ۲۰ میلیون تُن برسد.
به گفته مقام ازبکستان، اهمیت این پروژه تنها به ساخت آن محدود نمیشود، بلکه توسعه مشترک آن میان سه کشور نیز مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: «امضای این توافقنامه چهارچوبی، امکان گام برداشتن بهسوی مراحل عملیاتی را فراهم میکند؛ از جمله توسعه دقیق مطالعات امکانسنجی، بررسیهای زمینشناسی، مکانیابی، و تحلیلهای اقتصادی و مالی.»
براساس این گزارش، زمان انتقال کالا میان پاکستان و ازبکستان با بهرهبرداری از این مسیر از ۳۵ روز به ۳ تا ۵ روز کاهش خواهد یافت. عرض راهآهن نیز ۱۵۲۰ میلیمتر در نظر گرفته شده است که مطابق با معیارهای مورد استفاده در روسیه و کشورهای مستقل مشترکالمنافع است.