به گزارش ایراف، مقامات طالبان در ولایت بلخ با هماهنگی شورای علما، یک مکان زیارتی به نام «حاجتروا» را در ناحیه دوم شهر مزارشریف تخریب کردند.
طالبان این مکان را به ادعای اینکه مرکزی بوده است که «مرکز انجام اعمال خرافی و شرکآمیز شناخته میشده و محل انجام طواف، نذورات، قربانی حیوانات و سایر رفتارهای مغایر با شریعت اسلام است» تخریب کرده اند.
به گفته حافظ عمری، در ماههای اخیر حضور صدها زن در این محل، بهویژه در روزهای چهارشنبه، افزایش چشمگیری یافته بود. زنان با امید برآورده شدن حاجات خود، به انجام «اعمالی غیرشرعی» میپرداختند که از سوی نهادهای دینی و محتسبین بلخ بدعت و خرافه تشخیص داده شد.
مقامات محلی تأکید کردند که این اقدام پس از بررسیهای دقیق و مشورت با شورای علما صورت گرفته و هدف آن جلوگیری از ترویج باورهای نادرست و حفظ ارزشهای اسلامی است.
تاکنون علمای تشیع در بلخ و سایر نهادهای بینالمللی به این واقعه واکنشی نشان نداده اند و از جزئیات دقیق این مرکز دینی اطلاعاتی در دست نیست.
طالبان به عنوان یک گروه با ایدئولوژی سلفی-وهابی، نگاهی سختگیرانه نسبت به زیارتگاهها، مقابر و اماکن مقدس دارند که از نظر آنها با تعالیم اسلامی «بدعتآمیز» یا «شرکآلود» تلقی میشوند. این نگرش منجر به تخریب سیستماتیک برخی از این مکانها در افغانستان شده است.
به عنوان نمونه در غزنی زیارتگاه شمسالعارفین — که یک بنای تاریخی متعلق به دوره غزنویان بود — توسط طالبان منفجر شد.در مواردی مانند تخریب بتهای بودا در بامیان (سال ۲۰۰۱) یا زیارتگاههای غزنی، طالبان این مکانها را «مظاهر کفر» معرفی کردهاند.
طالبان با تکیه بر قرائت افراطی از اسلام، زیارتگاهها را تهدیدی برای «خلوص دینی» میدانند و تخریب آنها را بخشی از پروژه «اسلامی سازی» جامعه افغانستان قلمداد میکنند. این سیاست نه تنها تنشهای مذهبی را تشدید کرده، بلکه بحران هویت فرهنگی را نیز عمیقتر ساخته است.
بیشتر بخوانید:
سیل در بدخشان، خانهها، جادهها و مزارع را تخريب کرد
قیمت افغانی به تومان و دلار امروز دوشنبه (9 تیرماه ۱۴۰۴)
انتقاد داعش از طالبان: مسئله آموزش دختران راهحل واضح و ساده دارد