به گزارش ایراف، بر اساس نظرسنجی اخیر پلتفرم «Credit Karma»، حدود ۴۹٪ از نسل Z (متولدین ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲) برنامهریزی برای آینده مالی را «بیفایده» میدانند.
این نسل که مسنترین اعضای آن در اواخر دهه ۲۰ زندگی به سر میبرند، با ترکیبی از بدهیهای سنگین، بازار کار دشوار و ناامنی اقتصادی مواجه است که منجر به کاهش خوشبینی و افزایش رفتارهای مالی بیمبالات شده است.
این نظر سنجی احساس نام امیدی این نسل را بازار کار سخت برای جوانان، بار سنگین بدهیها و افزایش مصرف گرایی و خریدهای بیمحتوا می داند.
نرخ بیکاری برای فارغالتحصیلان دانشگاهی ۵.۸٪ و برای غیردانشگاهیها ۶.۹٪ است. از سویی دیگر ترس از جایگزینی شغلها با هوش مصنوعی، اعتماد به آینده شغلی را کاهش داده است.
طبق این نظر سنجی ۵۰٪ از فارغالتحصیلان لیسانس در سال ۲۰۲۳ با میانگین بدهی ۲۹,۳۰۰ دلار وارد بازار کار شدند و دولت فدرال از مه ۲۰۲۵، وصول بدهیهای معوقه دانشجویی را از سر گرفته است.
طبق این نظر سنجی ۷۷٪ از نسل Z اعتراف کردهاند که سرویسهای خرید اقساطی آنها را به خرج بیش از حد ترغیب کرده است و ۱۵٪ از این نسل، سقف اعتبار کارتهای خود را پر کردهاند.
طبق این نظر سنجی سبک زندگی تاثیر بسزایی بر زندگی این نسل گذاشته است.
سبک زندگی YOLO (یکبار زندگی میکنی) موجب تعویق نقاط عطف زندگی مانند استقلال مالی، خرید مسکن یا پسانداز بازنشستگی، افزایش خطر ورشکستگی به دلیل بدهیهای با بهره بالا و کاهش بهره مرکب که میتوانست با سرمایهگذاریهای کوچک در جوانی به ثروت تبدیل شود شده است.
به گفته کارشناسان آموزش مالی از سنین پایین برای ایجاد عادات پولی سالم، تمرکز بر پسانداز و سرمایهگذاری حتی با مبالغ کم و دوری از وسوسه خریدهای آنی و مدیریت بدهیها از جمله راه کارهای مقابله با این سبک زندگی نسل z می تواند باشد.
کورتنی آلو، تحلیلگر Credit Karma، میگوید: ترکیب بدهی، تورم و ناامنی شغلی، نسل Z را به سمت ناامیدی سوق داده است. اما تسلیم شدن تنها وضعیت را بدتر میکند. جوانان باید با برنامهریزی، آینده مالی خود را نجات دهند.
نسل Z در تقاطع چالشهای اقتصادی بیسابقه و فرهنگ مصرف گرایی فوری قرار دارد. بدون تغییر نگرش، این نسل ممکن است با پیامدهای مالی بلندمدت روبرو شود.