به گزارش ایراف،طالبان روز شنبه 17 خردادماه را عید قربان اعلام کردند. این درحالی است که بسیاری از کشورهای جهان اسلام ازجمله عربستان سعودی، جمعه 16 خردادماه را عید اعلام کرده اند. این نخستین بار نیست که گروه طالبان در تعیین روز اعیاد مهم مسلمانان با کشورهای اسلامی اختلاف نظر دارد.از زمان حاکمیت دوباره طالبان، دادگاه عالی این گروه بر سر تعیین اعیاد مهم مسلمانان اختلاف نظر داشته اند یا تعیین روز اعیاد از سوی این گروه همواره بحث برانگیز شده است.
به طور مثال در اعلام روز عید فطر گذشته، کمیته مرکزی رؤیت هلال و دادگاه عالی طالبان روز یکشنبه، 10 فروردین را عید فطر و اول ماه شوال اعلام کردند.دادگاه عالی طالبان گفته بود که آنها پس از رؤیت هلال ماه این تصمیم را گرفته اند. در اعلامیه این دادگاه آمده بود که هلال ماه از سوی اعضای این کمیته مشخص شده و در ولایت هایی از پکتیکا، قندهار، غزنی، فراه و هلمند دیده شده است.
طالبان درحالی عید فطر را همزمان با ریاض اعلام کردن که برخی آن را تابعیت از عربستان سعودی خواندند. این نخستین بار نبود که پس از اعلام عید از سوی کشورهای عربی ازجمله عربستان در افغانستان نیز عید اعلام شده بود. این گروه هرساله همزمان با کشورهای عربی عید فطر را در افغانستان جشن می گیرند. اقدامی مشابه که در اعلام روز اول ماه مبارک رمضان نیز صورت می گیرد. در اسفند سال گذشته نیز پس از اعلام عربستان و چند کشور عربی دیگر این گروه به صورت همزمان ماه رمضان را در افغانستان اعلام کرد.
اما تابعیت از کشورهای عربی برای اعلام عیدفطر همواره یک مساله مناقشه برانگیز در افغانستان بوده است. نبود امکانات لازم یا تقلید فقهی از مواردی است که احتمالا در این امر دخالت دارند. از زمان بازگشت طالبان به قدرت نیز این مساله همچنان جای پرسش است و این سردرگمی را ایجاد کرده است که این گروه برای اعلام اعیاد مذهبی چگونه عمل می کند؟
آزمون و خطای اجتهاد طالبان در اعیاد مذهبی
اینبار نیز اعلام روز عید در افغانستان تحت حاکمیت طالبان جنجال برانگیز شده است. این گروه این روز را قرار است در افغانستان یک روز دیرتر از سایر کشورهای اسلامی تجلیل کنند.اما این تصمیم دادگاه عالی طالبان صدای برخی ازروحانیون دینی افغانستان را بلند کرده است. مولوی عبدالقاهر، عالم دینی شناخته شده در شمال افغانستان اختلاف نظر طالبان با دیگر کشورهای اسلامی بر سر روز عید قربان را ناروا و ناجایز خوانده است. او گفته است که براساس رای امام ابوحنیفه، اختلاف در طلوع آفتاب و رویت هلال در بین کشورهای اسلامی اعتبار ندارد.این روحانی سنی مذهب همچنین افزوده است که اگر در کشوری ماه دیده شود، کشور دیگر باید مطابق آن روز عید را اعلام کند.
این عالم دینی درحالی با استناد به فقه حنفی اقدام طالبان را زیرسوال می برد که اینگروه متشکل از روحانیون برجسته دینی است که شناخت کامل از فقه حنفی و شریعت دارند. تعیین روز اعیاد حالا به یک آزمون وخطای دشواربرای طالبان تبدیل شده است. دولت های پیشین افغانستان برای تعیین روز اعیاد مذهبی رویت هلال ماه عموما متکی به تصمیم عربستان سعودی بودند و تنها به اعلامیه های دیوان عالی شرعی این کشور بسنده می کردند اما طالبان مسیر متفاوتری در پیش گرفتند و با تشکیل کمیته رویت هلال ماه برای اعیاد مذهبی به دنبال تصمیم مستقلانه بوده اند.
اما تاکنون اعلام مناسبت های مذهبی در افغانستان از سوی طالبان بدون جنجال و حاشیه نبوده است. مساله ای که این پرسش را خلق کرده است که آیا طالبان در استقلال فقهی موفق عمل کرده است یا خیر؟ یا اینکه تنها به دنبال ژست استقلال مابانه و خرید آبرو برای اجتهاد فقهی خود هستند.