به گزارش ایراف، جبار علی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی کشور این اقدام را بخشی از برنامه توسعه حملونقل ریلی و تقویت ارتباطات منطقهای ایران دانسته است.
جبار علی ذاکری افزود: «درباره قطار مسافربری بین مشهد و هرات برنامهریزیهایی انجام شده و پیشبینی میکنیم که اولین قطار مسافربری در این مسیر ظرف دو هفته آینده راهاندازی شود.»
او افزود: «رویکرد راهآهن افزایش ترانزیت است و قطارهای ترانزیتی راهآهن با اولویت ویژهای در شبکه ریلی تردد میکنند. هدف اصلی راهآهن، توسعه ترانزیت در کشور است.»
جبار علی ذاکری اما در این زمینه جزئیات بیشتری ارائه نکرده است. وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی اواخر سال گذشته اعلام کرده بود که مسیر ریلی از روزنک به هرات در حال ساخت است و با تکمیل این مسیر، قطار مسافربری نیز فعال خواهد شد.
این در حالی است که مسیر ریلی خواف-هرات به عنوان بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب، نقش مهمی در مبادلات تجاری بین ایران و افغانستان ایفا میکند.
این مسیر، که با سرمایهگذاری ایران احداث شده است، دسترسی بهتری به بازارهای بینالمللی برای افغانستان فراهم کرده و هزینهها و زمان حمل و نقل را کاهش داده است.
این در حالی است که مدیر عامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان در دی ماه گذشته گفته بود که ایستگاه مسافربری «روزنک» افغانستان در فاصله ۶۲ کیلومتری مرز «شمتیغ» برای جابجایی مسافر در مسیر ریلی هرات -خواف آماده بهرهبرداری است.
مصطفی رضایی، مدیر عامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، گفته بود که در حال حاضر برای حرکت این قطار مسافربری دستگاه های متولی از قبیل پلیس گذرنامه باید در مرز شمتیغ خواف مستقر شوند که مطابق برنامه ریزی صورت گرفته این زیرساخت ها در نیمه نخست سال آینده آماده خواهد شد.
وی افزوده بود: در حال حاضر با انجام روان سازی ها، فرآیند جابجایی بار در مسیر ریلی هرات -خواف هر هفته با تردد ۲ تا ۴ رام قطار حامل بار صادراتی یا ترانزیتی و یا وسایل مربوط به توسعه و تجهیز خط آهن در استان هرات به صورت مداوم در حال انجام است.