به گزارش ایراف، منصور احمد حمزه، سخنگوی وزارت آموزش طالبان افزود که در حال حاضر ۱۸ هزار و ۶۸۹ مدرسه زیر چتر این وزارت فعالیت میکند.
منصور همچنین میگوید که بیش از ۱۱ میلیون شاگرد در حال حاضر در مدارس افغانستان مشغول آموختن هستند و این وزارت تلاش کرده تا شرایط مناسب آموزشی را برای این شاگردان فراهم کند.
با این حال ناظران بر این باورند؛ آمارهای رسمی وزارت آموزش طالبان گویای اولویتهای واقعی این گروه در بازسازی نظام آموزشی افغانستان است: در سه سال گذشته، بیش از ۲۲ هزار و ۹۰۰ مدرسه مذهبی ایجاد شده است، در حالیکه تنها ۲۶۹ مدرسه نوین ساخته شده است.
به عقیده کارشناسان، این عدم توازن فاحش، نه صرفاً یک سیاست آموزشی، بلکه نشانهای از یک پروژه ساختاری برای جایگزینی آموزش شهروندساز با آموزش مطیعپرور است؛ الگویی آموزشی که بر مبنای قرائت دیوبندی-طالبانی از اسلام طراحی شده است.
کارشناسان اذعان میکنند که در این نظام، حذف مضامینی چون تعلیمات مدنی، مهارتهای زندگی، زبانهای بینالمللی و حتی علوم پایه، همراه با تمرکز افراطی بر متون دینی، نشان از چرخشی خطرناک دارد: از آموزش به سمت ایدئولوژی، از تنوع به انحصار، و از تربیت انسان آگاه به پرورش سرباز فکری.
کارشناسان، ممنوعیت تحصیل دختران، مردانهسازی ساختار آموزشی، و تحمیل یونیفورمهای سنتی دینی برای پسران را تبدیل فضای آموزشی به بازنمایی نظم سیاسی و فرهنگی سختگیرانهای میدانند که در آن علم، آزادی، و تفاوت جایی ندارد.