حضور هیأت طالبان در مجمع منطقه‌ای راه‌آهن خاورمیانه در تهران؛ نقش افغانستان به عنوان چهارراه ترانزیتی آسیا

به گزارش ایراف، به نقل از اطلاعیه وزارت خدمات عمومی طالبان، محمد اسحاق صاحب‌زاده در این نشست ضمن ارائه گزارش از پیشرفت‌ها و پروژه‌های مهم ریلی افغانستان، بر اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای و نقش افغانستان به‌عنوان چهارراه ترانزیتی آسیای مرکزی، جنوب آسیا و غرب تأکید کرد.

در خبرنامه وزارت خدمات عمومی طالبان آمده است که در حاشیه نشست، معاون خط آهن با رییس اداره راه‌آهن ایران دیدار کرد و بر گسترش همکاری‌های دوجانبه، به‌ویژه در مسیر خط آهن خواف–هرات تأکید کردند.

سخنگوی وزارت خدمات عمومی طالبان همچنین پیشتر از دیدار سرپرست این وزارتخانه با علیرضا بیگدلی سفیر ایران در کابل خبر داد و گفت: دو طرف در این دیدار درباره، کار ساخت بخش‌های باقی‌مانده‌ جاده‌ ابونصر فراهی (میل ۷۸)، رایزنی کردند؛ جاده‌ای که موجب اتصال مسیرهای چابهار – مشهد – افغانستان، می‌شود.

محمداشرف حق‌شناس سخنگوی وزارت خدمات عمومی طالبان روز سه‌شنبه، ۹ اردیبهشت، با انتشار بیانیه ای در ایکس گفت که در این دیدار، علیرضا بیگدلی سفیر ایران در کابل گفت: «پس از دیدار قبلی با سرپرست وزارت خدمات عمومی حکومت طالبان، ما از بخش‌های باقی‌مانده‌ جاده‌ ابونصر فراهی (میل ۷۸) و مسیر راه‌آهن خواف–هرات بازدید کردیم و در جریان سفر به ایران، مبلغ ۱۰ میلیون یورو برای تکمیل جاده‌ ابونصر فراهی اختصاص یافت.»

شایان ذکر است که راه آهن خواف-هرات یک خط راه‌آهن استانداردی است که ایران (خواف) را با افغانستان (هرات) متصل می‌کند. این مسیر بخشی از راهگذر بین‌المللی شرق به غرب است که چین را از طریق ازبکستان، افغانستان و ایران به ترکیه و اروپا وصل می‌کند و در کاهش هزینه‌های صادرات و حمل و نقل کالاها از چین به اروپا نقش مهمی دارد.

پیشنهاد:  تجلیل از چهل‌وششمین پیروزی انقلاب اسلامی در کابل؛ ایران و طالبان بر گسترش روابط تاکید کردند

این در حالی است که یکی از پروژه‌های مهم ریلی دیکر افغانستان راه‌آهن «افغان ترانس» است که یک پروژه زیربنایی مهم در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی به شمار می‌رود که هدف آن، برقراری ارتباط ریلی میان افغانستان و کشورهای همسایه از طریق شبکه‌ی خط آهن می‌باشد. همچنین این طرح یک کریدور اقتصادی حیاتی است که شهر ترمذ در ازبکستان را از طریق شهرهای مزارشریف، کابل و جلال‌آباد در افغانستان به پیشاور در پاکستان متصل می‌کند.

با این حال به باور کارشناسان این پروژه بلندپروازانه ریلی در افغانستان به دلایل مختلف با تهدیداتی جدی مواجه است.

کارشناسان این حوزه تصریح می‌کنند که افغانستان همچنان با مشکلات گسترده امنیتی دست و پنجه نرم می‌کند. حضور گروه‌های مسلح، حملات تروریستی و بی‌ثباتی‌های داخلی، تهدیدی جدی برای امنیت پروژه‌ها به شمار می‌رود.

آنها همچنین بیان می‌کنند که شرایط جغرافیایی افغانستان، شامل کوهستان‌های سخت‌گذر، صحراها و مناطق ناهموار، هزینه‌های پروژه را به شدت بالا می‌برد.

لینک کوتاه: https://iraf.ir/?p=65173
اخبار مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه های شما برای ما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x