به گزارش ایراف، روزانه بیش از ۲ هزار کامیون کالا بین ایران و افغانستان جابهجا میشوند.
محمد امتی، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی به خبرگزاری صدا و سیما، اعلام کرد که ۸۰ درصد حمل و نقل ناوگان جادهای از ایران به مقصد کشورهای آسیای مرکزی، با بیش از ۱۰ هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل بینالمللی، توسط شرکتهای حمل و نقل خراسان رضوی انجام میشود.
وی افزود: از طریق سه مرز با افغانستان و یک مرز با ترکمنستان، روزانه بیش از ۲ هزار کامیون کالا بین ایران و افغانستان جابهجا میشود و نیاز است در خصوص صدور روادید برای رانندگان و تجار در این حوزه توجه و تسهیل صورت گیرد.
همچنین، او اشاره کرد که متاسفانه کنسولگریها با رانندگان و جامعه حمل و نقل مشکلاتی دارند و نمیتوانند به خوبی ارتباط برقرار کنند.
احمد زمانیان، رییس کمیسیون حملونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی مشهد، نیز بیان کرد که یکی از مشکلات اساسی در حوزه ترانزیت، قوانین و مقرراتی است که بدون اطلاعرسانی قبلی اجرا میشوند و رانندگان را با موانع متعدد مواجه میکنند.
زمانیان افزود که هدف ما این است که کالاهای تجار و بازرگانان را در کمترین زمان و با کمترین هزینه به مقصد برسانیم، اما برخی مقررات و هزینههای تحمیلی، فرآیند حملونقل را طولانیتر و پرهزینهتر میکنند.
وی تأکید کرد که ضروری است در نشست وزیران حملونقل کشورهای عضو اکو، تصمیماتی در راستای ایجاد ثبات در قوانین حمل کالا و کاهش هزینههای حملونقل در کشورهای مسیر اتخاذ شود تا موانع پیش روی بخش خصوصی کاهش یابد.