به گزارش ایراف، رانندگان ایرانی که برای هرات بار میبرند بعد از تخلیه بار باید ۲۵ روز در مرز معطل بمانند و بعد از آن اجازه دارند از افغانستان خارج و وارد خاک ایران شوند. از این رو بسیاری از رانندگان قید حمل کالا به هرات را زدهاند و ترجیح میدهند با کرایه نازل، بار را در گمرک یا مناطق ویژه تحویل رانندگان افغانستانی دهند تا اینکه نزدیک یک ماه آن سوی مرز معطل شوند.
رسول نصیری، رئیس انجمن کامیونداران شهرستان تایباد در این خصوص گفت: «دولت طالبان برای ناوگان ایرانی که بار به هرات میبرد (حالا فرقی نمیکند این بار چه باشد) در زمان برگشت مزاحمت ایجاد میکند و کامیونها را بین ۲۰ تا ۲۵ روز در مرز متوقف میکند و اجازه بازگشت آنها به ایران را نمیدهد.»
به عقیده وی این عمل طالبان در حقیقت به نوعی اشتغالزایی برای رانندگان افغانستانی در ایران است تا آنان بتوانند به ایران بروند و بارها را خودشان ترانزیت کنند.
نصیری این اقدام طالبان و از سوی دیگر، عدم حمایت مسئولان ایرانی از کامیونداران کشور را باعث ضرر و زیان کامیونداران ایرانی عنوان کرد.
وی افزود که کامیونداران ایرانی مجبور اند قید کرایه ۱۵۰ میلیون تومانی را بزنند و بارشان را در منطقه آزاد یا گمرک تخلیه کنند و با دریافت کرایه ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومانی بار را تحویل راننده افغانستانی دهند تا او بار را به هرات ببرد.
این در حالی است که نه مراجع قانونی ایران و نه طالبان پاسخگو هستند و به مشکلات رانندگان توجهی نمیکنند.