به گزارش ایراف، پروژه ساخت جاده ۱۲۰ کیلومتری ماهیرود ـ فراه بهعنوان یک شاهراه ترانزیتی راهبردی، نقش اساسی در کاهش ۴۰۰ کیلومتری مسیر ترانزیت کالا به افغانستان و کشورهای آسیای میانه دارد. براساس گزارشها این جاده با پیشرفت ۹۰ درصدی، در آستانه تکمیل قرار دارد.
ساخت این جاده فرامرزی به دو دهه پیش بازمیگردد، یعنی اوایل انتزاع استانهای خراسان و استقلال خراسان جنوبی. در این سالها، موانع بسیاری از جمله مسائل امنیتی در آنسوی مرز، تغییر دولت کشور همسایه و پاندمی کرونا، باعث توقف موقت پروژه شدند. جاده فرامرزی 120 کیلومتری ماهیرود – فراه که در اوایل دهه 80 آغاز شد، 60 کیلومتر از آن تا پایان همان دهه به اتمام رسید. اما مشکلات امنیتی و درگیریهای داخلی افغانستان باعث تعلیق پروژه تا سال 96 شد.
این جاده، به دلیل ترددهای زیاد و بار اضافی، نیاز به روکش و آسفالت مجدد دارد. با تکمیل این محور، ترانزیت کالا از بندرعباس و بندر چابهار به افغانستان و کشورهای آسیای میانه بیش از 400 کیلومتر کاهش مییابد و ایران را در میدان رقابت با کشورهای همسایه تقویت میکند.
اهمیت این پروژه باعث شد تا 24 بهمنماه جاری، سفیر ایران در کابل با همراهی سرکنسول ایران در هرات از روند احداث جاده ماهیرود – فراه بازدید کنند. همچنین نشست بررسی فرصتها و زمینههای توسعه روابط اقتصادی و تجاری خراسان جنوبی با افغانستان برگزار شد.
علیرضا بیدگلی، سفیر ایران در کابل، تأکید کرد که 85 درصد از مسیر 120 کیلومتری آماده است و تلاش برای تکمیل سریع این جاده ادامه دارد. سید محمدرضا هاشمی، استاندار خراسان جنوبی، نیز بر اهمیت این جاده تأکید کرده و خواستار نگاه ویژه وزارت امور خارجه برای تکمیل سریع آن شد.
میرمحمد مودی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، نیز اظهار داشت که این جاده بهعنوان یک شاهراه حلقهای در افغانستان عمل میکند و دو سوم جمعیت این کشور از آن استفاده میکنند. او افزود که تلاش میشود با هماهنگی کشور افغانستان، بخشهای تخریب شده ترمیم و ۶۰ کیلومتر باقیمانده تکمیل شود.
پیشرفت فیزیکی پروژه تاکنون حدود 90 درصد اعلام شده و همکاری گستردهای با پیمانکاران بومی افغان در این پروژه صورت گرفته است. هدف این است که طی یک سال آینده، کل محور تکمیل و به بهرهبرداری برسد.