به گزارش ایراف، نوذر شفیعی، استاد دانشگاه در این مراسم گفت: شرایط امروز منطقه ای که ما در آن قرار داریم بسیار نگران کننده است. قرائت این کتاب میتواند ما را به همدیگر نزدیک تر کند.
نوذر شفیعی گفت: این کتاب چند ویژگی دارد که آن را منحصر به فرد میکند: اول اینکه این کتاب حجم کمی دارد، ولی مطالب مفیدی داشت. یعنی مباحثی به اندازه یک کتاب ۱۰۰۰ صفحه ای داشت. کافی است مباحث پشتون ها را در این کتاب مطالعه کنید مهمترین مطالب را می بینید.
وی افزود: امروز وقتی تحولات بین المللی را رصد میکنیم روایت ها خیلی مهم است و مهم است که چه روایتی به روایت مسلط تبدیل میشود.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: در یکسال گذشته یک نگرانی علمی داشتم و آن نگرانی در قسمت اول این کتاب بود. ماجرای اینکه پشتون ها از بنی اسرائیل هستند من را نگران می کرد و میگفتم نکند این قرائت به قرائت غالب تبدیل شود. اگر یک تکه از پازل ناقص باشد مشکلات جدی ایجاد میکند.
شفیعی در ادامه خاطرنشان کرد: موقعیت پشتون ها مهم است و در مرکز یک هویت قرار دارد و اگر از اصل خودش فاصله می گرفت مشکلات جدی ایجاد میکرد. نمیگویم این حرف درست یا اشتباه است، اما اگر این قرائت نادرست باشد و مسلط شود بسیار نگران کننده است. اگر یک هویت را بر یک هویت کاذب بنشانید اختلالات زیادی ایجاد میشود.
وی تاکید داشت: در جهان امروز جنگ روایت ها و شناختها است و واقعیت ها دستخوش تحولاتی میشود که از واقعیت خودش فاصله می گیرد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: نکته دوم این کتاب این است که این کتاب شرایط روز جامعه است. بحرانی که در افغانستان وجود دارد یک ریشه قومی دارد و هویت های مختلفی در این سرزمین وجود دارند و این هویت ها خود را دیگری می دانند.
شفیعی با تاکید بر اهمیت روایت، بیان داشت: اگر برخی از روایت ها جا بیافتد باعث میشود که دامنه تنش در افغانستان و پاکستان افزایش پیدا کند، بنابراین این کتاب اگر به قرائت اصلی و رایج در جامعه افغانستان و پاکستان تبدیل شود همگرایی در میان مجموعه ای بنام هند و ایرانی منسجم تر خواهد شد.
وی افزود: منطقه خاورمیانه هویت هایی دارد که در طول تاریخ با هم دشمنی داشتند، اما ایران جزء خاورمیانه نیست و ایران به شرق نزدیک تر است. اگر فرضیه این کتاب درست باشد و تبار پشتون را آریایی بداند امکان کاهش تنش ها در منطقه بیشتر خواهد شد.
این استاد دانشگاه گفت: سومین نکته این است که چه بخواهیم چه نخواهیم تاریخ روایت میشود و روایتگر علایق خودش را در روایت دخالت میدهد و گاهی وقت ها تاریخ ساخته و پرداخته میشود بدون اینکه اصالت خودش را داشته باشد.
شفیعی در پایان اظهار کرد: شرایط امروز منطقه ای که ما در آن قرار داریم بسیار نگران کننده است. قرائت این کتاب میتواند ما را به همدیگر نزدیک تر کند.
محمد الیاس، نویسنده این کتاب هم در این نشست گفت: این کتاب به زبان انگلیسی نوشته شد بعد به اردو ترجمه شد و از اردو نیز به فارسی ترجمه شد. این کتاب ۸ فصل دارد فصل اول درباره ژنتیک است و فصل های بعدی نیز درباره پشتونها است.
وی افزود: در یک فصل کتاب توضیح دادم که در تاریخ درباره پشتون ها چه چیزهایی گفته شده است. از منابع عامه نیز در این کتاب استفاده کرده ام. این کتاب شامل تمام تحقیقاتی میشود که در سطح جهان درباره پشتون ها انجام شده است.
این نویسنده در ادامه توضیح داد: یکی از روایت هایی که درباره ژنتیک پشتون ها وجود دارد این است که پشتون ها از نژاد بنی اسرائیل هستند و نتایج تحقیقات نشان داد که این روایت اشتباه است و پشتون ها با بنی اسرائیل ارتباط ندارند.
الیاس در ادامه گفت: روایت دوم می گوید پشتون ها از دی ان ای های مختلف تشکیل شده و یک قوم را تشکیل داده اند. این نیز چندان درست نیست و نتیجه ای که من به دست آوردم نشان میدهد پشتون ها از نژاد آریایی هستند و بیشترین نزدیکی ژنتیکی آنها به آریایی ها است.
وی تاکید داشت: بعد از چاپ کتاب خیلی از پشتون ها با من ارتباط گرفتند و گفتند دی ان ای ما رو هم چک کنید تا متوجه شویم از کدام نژاد هستیم. طبق آزمایش های دی ان ای پشتون ها از نسل آریایی ها هستند.
آرش ایران پور نیز در این نشست گفت: اهمیت این کتاب بسیار زیاد است. نویسنده کتاب در مقدمه می گوید به دلیل بی میلی ناشران به چاپ این کتاب من با هزینه شخصی چند نسخه از آن چاپ کردم و برای برخی از افراد علاقمند فرستادم و خیلی از افراد بسیار استقبال کردند برخی هم بسیار نقد کردند و بنده برخی از اشتباهات کتاب را اصلاح کردم.
وی افزود: در زمینه پشتون ها یا همان افغان سه دیدگاه وجود دارد: اولین دیدگاه میگوید پشتون ها تبار ترک دارند. این دیدگاه علمی نیست، بلکه یک دیدگاه سیاسی است. دیدگاه دوم پشتون ها را از نسل بنی اسرائیل میداند و این دیدگاه هواداران زیادی دارد طبق تحقیقات چنین دیدگاهی نیز درست نیست و پشتون ها از نسل بنی اسرائیل نیستند.
ایران پور در ادامه تاکید کرد: پژوهش های آقای الیاس خط بطلانی بر تمام این موضوعات است.
وی گفت: دیدگاه سوم می گوید پشتون ها آریایی تبار هستند یعنی ایرانی هستند؛ نه ایران جغرافیایی، بلکه ایران تمدنی مد نظر ما است. طبق تحقیقات آقای الیاس پشتون ها آریایی تبار هستند.
زمان زیادی است که آزمایش های ژنتیکی درباره پشتون ها شروع شده است و نتایج این آزمایش ها نشان میدهد هرچه پشتون ها درونی تر میشوند به ایرانی ها نزدیک تر می شوند.
ایران پور در ادامه عنوان کرد: تحقیقات آقای الیاس بر روی ۲۲ قبیله انجام شده و نشان میدهد پشتون ها بیشترین نزدیکی را به ایرانیان دارند و ایشان در این کتاب نتیجه می گیرد که با وجود اینکه تغییرات ژنتیکی در رابطه با پشتون ها انجام شده، اما در نهایت پشتون ها ایرانی تبار هستند. زبان پشتو قرابت زیادی با زبان اوستایی و سکایی دارد.
وی بیان کرد: پشتون ها به لحاظ تاریخی همین امروز در سرزمینی زندگی میکنند که زمانی قلمرو هخامنشیان بوده و بعدها ساسانیان نیز بوده است.
ایران پور در پایان تاکید کرد: تبار هیچ ارزش ذاتی به کسی نمی دهد و خدا نکند کسی دچار نژادپرستی شود و اثبات تبار فقط برای این است که به هم نزدیک تر شویم و راحت تر باهم زندگی کنیم.