به گزارش ایراف، ساخت بخش اول قطعه چهارم راهآهن خواف-هرات با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی در حال انجام است. این بخش از پروژه به طول ۴۳ کیلومتر از شهرستانهای غوریان و زنده جان در ولایت هرات عبور میکند.
سخنگوی وزارت خدمات عمومی طالبان اعلام کرد که فاز اول قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات با طول ۴۳ کیلومتر که از شهرستان های غوریان و زنده جان میگذرد، ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
محمد اشرف حق شناس، سخنگوی وزارت خدمات عمومی طالبان اذعان کرد: کار اعمار بخش متذکره راه آهن که بودجه آن از سوی طالبان پرداخت میشود به ارزش حدود ۵۷ میلیون دلار آمریکایی با شرکت های ساختمانی انتیگرا و سیندرلا در سال ۲۰۱۹میلادی قرارداد شده است.
حقشناس امروز در ایکس خود با اشاره به اهمیت راه آهن خواف-هرات به عنوان یکی از مسیرهای مهم ریلی گفت که این مسیر شهر خواف کشور ایران را با شهر هرات در غرب افغانستان وصل مینماید و نقش ارزشمندی در انتقال اموال تجاری و صادرات به کشورهای آسیا میانه و اروپایی دارد.
وی افزوده است که این مسیر به طور مجموعی به طول حدود ۲۳۰ کیلومتر به چهار بخش تقسیم شده که دو بخش آن در خاک ایران و دو بخش دیگر آن در خاک افغانستان واقع شده و به عنوان مسیر تاریخی راه ابریشم نیز یاد میشود.
پروژه ساخت این بخش که تامین مالی آن بر عهده حکومت افغانستان بوده است، در سال ۲۰۱۹ میلادی با قرارداد بین دو شرکت ساختمانی قزاقستان به نامهای انتگرا و سندریلا به ارزش ۵۷ میلیون دلار آمریکا امضا شد.
همچنین قابل ذکر است که در آغاز سال ۱۴۰۳ هجری شمسی، قرارداد ساخت بخش دوم قطعه چهارم این پروژه به طول ۴۷.۳ کیلومتر نیز با شرکت ساختمانی بینالمللی گاما به ارزش حدود ۵۳ میلیون دلار آمریکا امضا شده است.
در رویدادی دیگر در هفته جاری، ۴ قطار حامل ۳۳۰۰ تن تراورس از ایران به افغانستان ارسال میشود. این اقدام در حالی صورت میگیرد که هفته گذشته برای نخستین بار مسیر تجاری ریلی چین و افغانستان از مسیر ایران فعال شد.
اولین قطار حامل بار چین که شامل ۱۰۰۰ تن ورق آهنی بود، از مبدا چین و از طریق شبکه ریلی بندرعباس-خواف-هرات به ایستگاه روزنک در هرات رسید.
از زمان آغاز بهرهبرداری از کریدور ریلی خواف-هرات در سال جاری تاکنون، با مدیریت کنسرسیوم ریلی افغانستان و پشتیبانی وزارت راه و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۳۰ هزار تن بار صادراتی و ترانزیتی بین ایران و افغانستان و بالعکس به صورت ریلی حمل شدهاست.
پروژه راهآهن خواف-هرات یکی از پروژههای مهم حمل و نقل در منطقه است که با هدف تسهیل تجارت و حمل و نقل کالا بین ایران و افغانستان و افزایش دسترسی به بازارهای آسیای میانه و اروپا اجرا میشود. این پروژه نقش مهمی در توسعه اقتصادی افغانستان و ایجاد اشتغال در منطقه ایفا میکند و از سال ۲۰۱۹ میلادی به صورت جدی پیگیری شده است.
همچنین توسعه پروژه راهآهن خواف-هرات نقش مهمی در توسعه اقتصادی افغانستان دارد و از طریق افزایش امکانات حمل و نقل، این کشور را به مراکز تجاری و بازارهای بینالمللی نزدیکتر میکند. این پروژه همچنین به ایجاد اشتغال و تحقیقات اقتصادی در منطقه کمک میکند و ارتباطات بینالمللی افغانستان را تقویت میکند. این پروژه میتواند به توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه کمک کند و به افزایش دسترسی به خدمات در مناطق نیازمند منجر شود.