تضادهای داعش با دیگر جنبش‌های جهادی: از حماس تا القاعده

به گزارش ایراف، المرصاد رسانه نزدیک به سازمان اطلاعات طالبان در یادداشتی نوشته است که داعش در برابر جنبش‌های جهادی بین‌المللی، موضعی باطل و افراطی دارد و بسیاری از جنبش‌های جهادی را منحرف و به‌عنوان دوستان کفار معرفی می‌کند. به گزارش ایراف، این مقاله از مرصاد فارس به بررسی مواضع افراطی داعش در برابر جنبش‌های جهادی می‌پردازد. داعش بر اساس افکار افراطی خود، جنگیدن در برابر طالبان، جبهةالنصره، القاعده، حماس، الشباب، انصارالاسلام و تحریک طالبان پاکستان را جایز و کشتن «مجاهدین» را مشروع می‌داند.

1. موضع داعش در برابر طالبان: داعش مدعی است که طالبان بر ایجاد یک حکومت ملی در افغانستان تأکید دارد و به نظریه خلافت جهانی داعش پایبند نیست؛ به‌همین دلیل جنگیدن علیه آن را واجب و مسئولیت خود می‌داند. این در حالی است که به نوشته مرصاد، طالبان از ابتدا «با صداقت علیه شر و فساد جنگید، کشور را از تجزیه نجات داد، زورگویی و بی‌عدالتی را پایان بخشید، امنیت را برقرار کرد و یک نظام اسلامی کامل تأسیس کرد. پس از آن نیز در طول ۲۰ سال اشغال، جهاد کرد و بار دیگر نظام اسلامی را در افغانستان نافذ و امنیت کامل را برقرار ساخت».

2. موضع داعش در برابر القاعده: به نوشته رسانه نزدیک به سازمان اطلاعات طالبان، داعش سازمان خود را تنها «خلافت مشروع اسلامی» می‌داند و ادعا دارد که همه مسلمانان باید با آن بیعت کنند. از دیدگاه داعش، القاعده گویا به هدف اصلی یعنی ایجاد خلافت وفادار نیست و فعالیت‌های آن در مناطق محدود خلاصه شده است، در حالی که داعش بر خلافت جهانی تأکید دارد. همچنین داعش رویکرد القاعده را “نرم” می‌داند و آن‌ها را متهم می‌کند که گویا با کشورهای کافر روابط برقرار می‌کند و به مبارزه سیاسی و درازمدت باور دارد، القاعده به جلب حمایت مسلمانان پیش از حملات اهمیت زیادی می‌دهد، اما داعش معتقد است که تنها اولویت باید خشونت و جنگ فیزیکی باشد، بدون اینکه به حمایت مسلمانان عام توجه صورت گیرد. در حالی که القاعده به باور نویسنده مرصاد، «به‌عنوان یک جنبش مهم برای بیدارسازی مسلمانان و دفاع از مناطق اسلامی در برابر نیروهای کفر، نقش مؤثری ایفا کرده است».

3. موضع داعش در برابر جبهةالنصره یا تحریرالشام: مرصاد در ادامه مطلب نوشته است که جبهةالنصره که در اصل شاخه‌ای از القاعده بود، در سوریه ترجیح می‌دهد با گروه‌های محلی و مردم همکاری مشترک داشته باشد و جنگ سوریه را به‌عنوان یک «جهاد محلی مشروع» بداند. آن‌ها خلافت جهانی داعش را به چشم یک پروژه اطلاعاتی می‌بینند و به حمایت مردم محلی ارزش زیادی می‌دهند. این گروه تلاش می‌کند تا از طریق اقدامات خود، حمایت مردم سوریه و سایر گروه‌های اسلامی را به دست آورد؛ اما در مقابل، داعش به حمایت مردم عام اهمیتی نمی‌دهد و بر خشونت و افراط‌گرایی تأکید می‌ورزد. به‌همین دلیل، جبهةالنصره یا تحریرالشام را پیروان راه “نرم” می‌خواند، فعالیت‌های سیاسی و پیمان‌های محلی آن‌ها را محکوم می‌کند و جنگیدن علیه آن‌ها را جهاد می‌داند. این در حالی است که از دید مرصاد، تحریرالشام «برای آزادی خاک خود و اقامه نظام اسلامی، در میان اکثر جنبش‌های جهادی بهتر عمل کرده است».

پیشنهاد:   افزایش حمله به پاسگاه های پاکستان در مرز با افغانستان

4. موضع‌گیری داعش در برابر جنبش جهادی حماس: حماس بر بنیاد باور داعش یک گروه تروریستی و حرکتی دور از اسلام است و حکومت آن با دین کامل اسلام مطابقت ندارد. داعش مخالفت خود با جنبش جهادی حماس را تقریباً از سال ۲۰۱۵ آغاز نمود؛ زمانی که اعضای داعش در غزه سر چند نفر از حامیان حماس را بریدند و اعلام کردند که آن‌ها از “اسلام اصلی” منحرف شده‌اند. داعش در پیام‌های تبلیغاتی خود، حماس را مورد انتقاد قرار داده و آن‌ها را “دوستان کفار” نامیده است. به عقیده داعش، حماس به خلافت اسلامی جهانی معتقد نیست و حل مسئله فلسطین را برخلاف اهداف خود می‌داند. این در حالی است که حماس در حال حاضر جهت آزادسازی بیت‌المقدس و اراضی فلسطینی، عملاً با یهودیان در حال جنگ است.

5. موضع‌گیری داعش در برابر تحریک طالبان پاکستان: روابط داعش و تحریک طالبان پاکستان (TTP) بیشتر بر پایه تضاد و دشمنی استوار است. داعش تحریک طالبان را یک گروه رقیب می‌داند که برای کنترل و نفوذ در جهان اسلام با آن‌ها رقابت می‌کند و تلاش دارد تا دیدگاه و نظام خود را در منطقه گسترش دهد. اعضای داعش خود را نمایندگان خلافت جهانی می‌دانند و ادعای تشکیل یک حکومت اسلامی جهانی دارند، در حالی که تحریک طالبان پاکستان برای تشکیل «حکومت اسلامی» در داخل پاکستان مبارزه می‌کند و فعالیت‌های آن بر اهداف ملی متمرکز است.

این تفاوت، تضاد نظری عمیقی میان دو گروه ایجاد کرده است، زیرا داعش تنها دیدگاه خود را برحق می‌داند و سایر گروه‌ها را ضعیف و منحرف می‌شمارد.

پیشنهاد:   رسانه پاکستانی: مقابله با تروریسم فرامرزی در افغانستان نیازمند اقدامات منطقه‌ای و بین‌المللی است

6. موضع‌گیری داعش در برابر الشباب: داعش و الشباب در برابر یکدیگر موضع رقابتی دارند؛ الشباب که در سومالی و شرق آفریقا فعالیت می‌کند، با القاعده مرتبط است در حالی که داعش خود را مدعی خلافت جهانی می‌داند و تلاش دارد تمام گروه‌های اسلامی را تحت کنترل خود درآورد. الشباب با القاعده بیعت کرده و بر اساس اعتقادات و دستورالعمل‌های آن عمل می‌کند. در مقابل، داعش که دشمنی دیرینه‌ای با القاعده دارد، تلاش می‌کند الشباب را بخشی از خلافت خود کند. با این حال، الشباب به استقلال خود متعهد است و در برابر نفوذ داعش و گسترش خلافت آن به‌صورت جدی مقاومت می‌کند.

7. موضع‌گیری در برابر انصارالاسلام: داعش و انصارالاسلام رقیب یک‌دیگر دانسته می‌شوند و این رقابت به‌ویژه پس از اعلام خلافت داعش در سال ۲۰۱۴ در عراق و سوریه افزایش یافت. از آن زمان، داعش تلاش کرد تا تمام گروه‌های جهادی را تحت چتر خلافت جعلی خود درآورد، اما انصار الاسلام این بیعت و کنترل را رد کرده و استقلال خود را حفظ نمود. داعش می‌خواست تمام گروه‌های جهادی را جزئی از خلافت جعلی خود کند، اما انصارالاسلام بر فعالیت مستقل و اهداف منطقه‌ای خود تأکید داشت و ادعای مشروعیت خلافت داعش را نپذیرفت. این گروه خود را یک گروه اسلامی مستقل می‌داند. داعش با اتخاذ روش‌های افراطی و بی‌رحمانه در جهاد، در بسیاری موارد به رفتارهای خشن متوسل شده است. در مقابل، انصارالاسلام با این روش‌های افراطی مخالف بوده و تلاش دارد مواضع نرم‌تر و مطابق اصول اسلامی در پیش گیرد.

به باور نویسنده مرصاد، به‌طور کلی، داعش یک گروه افراطی و بیگانه است که جز کشتار مسلمانان کار دیگری ندارد. این گروه، مردم غیرنظامی را در مساجد، مدارس، بازارها و هتل‌ها هدف قرار می‌دهد، منابع مالی و حمایت آن‌ها نیز توسط موساد، CIA و ISI تأمین می‌شود.

لینک کوتاه: https://iraf.ir/?p=44833
اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها