به گزارش ایراف، هیئت فدرال درآمد پاکستان (FBR) سیستم مدیریت تجارت ترانزیتی بین المللی (ITTMS) را برای گذرگاههای مرزی تورخم، چمن و واگه تصویب کرد.
گفته میشود که این پروژه پیشرفته اکنون در مراحل پایانی خود قرار دارد و بانک توسعه آسیایی از این پروژه حمایت میکند، در حالی که سلول لجستیک ملی (NLC) بر ساختوساز آن نظارت دارد.
کار روی ترمینال مدرن ترانزیتی تورخم در سال 2019 آغاز شد و اکنون در حال تکمیل است.
مقامات پاکستان میگویند که این ترمینال با سریعتر و کارآمدتر کردن روند ترخیص کالا، تجارت با افغانستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی را متحول و تقویت خواهد کرد.
خواجه خرم نعیم، رئیس کل گمرک خیبرپختونخوا با تاکید بر اهمیت ترمینال توضیح داد که پروژه ITTMS برای عملیات گمرکی تحولآفرین است؛ زیرا حجم تجارت با افغانستان را افزایش می؛دهد و ارتباطات اقتصادی با آسیای مرکزی را تقویت میکند.
در گذشته، بیشتر کارهای ترخیص به صورت دستی و سنتی انجام میشد؛ اما با ITTMS، تمام فرایندها بر فناوری پیشرفته اسکن، کاهش تأخیر و دو برابر شدن ظرفیت ترخیص وسایل نقلیه باری تکیه خواهند کرد.
کارشناسان انتظار دارند که سیستم جدید سود زیادی برای تاجران داشته باشد. ترخیص سریعتر هزینهها را کاهش میدهد، در زمان صرفهجویی میکند و به کسب و کارها اجازه میدهد تا سود خود را افزایش دهند.
همچنین گفته میشود که این ترمینال دارای امکانات مدرنی مانند سیستم یک پنجره ای برای ترخیص کالا از گمرک است. از طریق این سیستم، 77 سازمان و اداره دولتی به طور یکپارچه برای ترخیص کالاهای تجاری با یکدیگر همکاری خواهند کرد.
بر اساس گزارش ها، این ترمینال میتواند بیش از 500 وسیله نقلیه باری را در یک زمان در خود جای دهد و فضای کافی را برای عملیات تجاری فراهم میکند.
مقامات NLC توضیح دادهاند که این پروژه ابتدا برای تکمیل تا ژوئیه 2023 برنامهریزی شده بود؛ اما ترافیک سنگین و فضای محدود باعث تاخیر شد. اکنون قرار است این پایانه ظرف سه ماه آینده آماده شود و سپس برای بهره برداری کامل به گمرکات تحویل داده شود.
مقامات بر این باور اند که ترمینال ترانزیتی تورخم باعث افزایش ۳۷ درصدی صادرات میشود و به تقویت بیشتر موقعیت تجاری پاکستان در منطقه کمک میکند.
گفته میشود با تکمیل ترمینال ترانزیتی تورخم، پاکستان قرار است فرصتهای جدیدی را برای تجارت باز کند و روابط خود را با اقتصادهای منطقه تقویت کند.
این در حالی است که تنش در روابط پاکستان و طالبان بارها موجب انسداد مرزها و مختل شدن تجارت میان دو کشور شده است. به همین دلیل، بسیاری از تاجران برای تضمین امنیت پایدار و حفاظت از منافع اقتصادی خود ترجیح میدهند از مسیرهای جایگزین از جمله چابهار ایران و کریدورهای منطقهای که از جمهوری اسلامی ایران عبور میکنند استفاده کنند.