اهمیت خط آهن خواف- هرات در گسترش تجارت ایران و افغانستان در گفتگو با تاجر ایرانی

به گزارش ایراف، مهران علیخانی، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت حمل و نقل بین المللی فاخته در گفتگو با ایراف، توسعه حمل و نقل ریلی بین ایران و افغانستان را ضروری می داند و خواهان کاهش تعرفه بر کالاهای ایرانی شد.

او در ابتدای صحبت‌های خود پیرامون فعالیت‌های ریلی بین ایران و افغانستان گفت که در حال حاضر فعالیت بیشتری را شروع کردیم، ضمن اینکه بارهای ترانزیت علاوه بر آنکه امروز به صورت جاده‌ای در حال انتقال هستند. برای حمل ریلی با کنسرسیوم قراردادی منعقد کردیم و انشالله به زودی از این طریق اقدام خواهیم کرد. ضمن اینکه حمل و نقل ریلی به مراتب بهتر، امن تر و مسیری بدون چالش‌تر برای یک شرکت حمل و نقل بین المللی محسوب می‌شود.

به‌نظر شما با آغاز به کار راه آهن خواف- هرات ما شاهد افزایش تجارت بین دو کشور و استقبال تجار از این خط ریلی خواهیم بود؟

صد در صد، کاملا با حرف شما موافقم. هر چقدر بتوانیم این بحث ریلی را وسعت بدهیم به مراتب تجارت بین این کشور و سایر کشورها، با توجه به موقعیت ایران که جز کشورهای هدف در افغانستان محسوب میشه مثل ترکیه، این اتفاق مثبت خواهد افتاد.

نقش مشهد و خراسان رضوی را در این حوزه چقدر مهم می‌دانید؟ با توجه به اینکه استاندار خراسان رضوی یک استاندار اقتصادی هست، یک نگاه اقتصادی در مشهد چقدر می‌تواند در روابط تجاری بین مشهد و افغانستان تاثیر داشته باشد؟

از لحاظ جغرافیایی، مشهد فی‌الواقع و بالفعل بهترین مکان و بهترین نقطه جغرافیایی برای تجارت با افغانستان محسوب می شود. اگر بخواهیم مشهد را در مقایسه با شهر های دیگر با نگاه ویژه‌تری بنگریم که قطعا دید ما باید اینطور باشد. خب افراد زیادی در مشهد سالیان سال با کشور افغانستان کار کردند، بیشتر تولیدکنندگان با بچه‌های مشهد تماس داشتند و ارتباط قوی‌تری بین اینها است و به مراتب هر چقدر که این ارتباط قوی تر و صمیمی تر و تنگاتنگ باشد، نحوه کار کردن هم راحت تر و بهتر خواهد بود.

پیشنهاد:   اسلام آباد و کابل پس از وقفه طولانی مذاکرات دیپلماتیک را از سر گرفتند

ضمن اینکه از لحاظ جغرافیایی با توجه به اینکه مشهد در مرز دوغارون- که یکی از مرزهای بسیار فعال در زمینه ترازنزیت هست، واقع شده است. خب می‌تواند نسبت به سایر شهرها جایگاه ویژه‌ای داشته باشد و امیدوارم بتوانیم از این پتانسیل استفاده و بهره برداری زیادی را داشته باشیم. خوشبختانه استاندار خراسان رضوی هم دید مثبتی به این قضیه دارند و قطعا این اتفاق خواهد افتاد و همکاری افغانستان را می طلبد.

مهم‌ترین دغدغه شما به عنوان کسی که در حوزه حمل و نقل و همچنین افغانستان کار می‌کنید، چیست؟ آیا امنیت است یا کاهش هزینه‌های گمرکی از طرف افغانستان و یا مشکلاتی که در مرز دوغارون در مورد خواب ماشین‌ها وجود دارد.؟

با توجه به هم زبان بودن کشور ایران و افغانستان و این ارتباطی که خدمتتان عرض کردم خب باید همکاری های ویژه‌ای به وجود بیاید. خدمات گمرکی کاهش پیدا کند.

ببینید کشور افغانستان و کشور ایران  از لحاظ جغرافیایی در مکان مناسبی در آسیای میانه قرار دارند. ضمن اینکه ایران از طریق خلیج فارس و دریای عمان بارهای عمده ای، میتوان گفت 80 درصد بار ترانزیت به افغانستان از طریق ایران حمل می‌شود.

بنابراین باید تعرفه‌های گمرکی کاهش پیدا بکند. امنیت حمل و نقل و امنیت جانی و مالی تجار، رانندگان و سایر کسانی که در این مسیر تردد می‌کنند باید تامین شود که جدیدا خیلی اقدامات خوبی شده است.

اما مسئله‌ای که هست، ما الان شاهد این هستیم که افغانستان در بارهای ترانزیت آنطور که باید و شاید همکاری لازم را با کشور ایران نمی‌کند. به عنوان مثال سوخت‌هایی که الان در کشور عراق بارگیری شد و به مقصد افغانستان بود متاسفانه بیشتز از یک ماه پشت مرز خوابید بودند و افغانستان اجازه ورود به این ناوگان را نداد و مسلما بار، بار خطرناکی محسوب می‌شود چرا که بار سوختی هست و اشتغال‌زا هست و هر لحظه امکان دارد خطرات جبران ناپذیری به وجود بیاید. همانطور که چند سال پیش هم شاهد چنین حادثه‌ای بودیم. با آتش سوزی که اتفاق افتاد جان خیلی از هموطنان ما و همچنین افغانستانی ها گرفته شد و افغانستان خیلی بیشتر از ایران متضرر شد چون ناوگانی که در آنجا داشت بیمه نبود و اتفاق هایی که افتاد تجربه تلخی شد. امیداورم طالبان از این تجربه تلخ استفاده بکند و روابط و مسائلی که به وجود می آید را تسهیل بکند و همینطور همکاری لازم را در این زمینه انجام دهد.

پیشنهاد:   عطامحمد نور: آیت‌الله رئیسی و امیرعبداللهیان خادمان نظام و ملت ایران بودند

اگر افغانستان در این زمینه همکاری لازم را با ایران به عمل بیاورد، مسلما ایران و افغانستان قادر خواهند بود که بیشتر تجارت کل منطقه را در اختیار خودشان قرار بدهند. حتی  از کشورهای آسیای میانه و سی آی اس هم بیشتر میتوانند این پروژه ها را هدایت بکنند.

من به عنوان کسی سال‌ها در حوزه حمل و نقل کالا تجربه توقعم از افغانستان و دوستان‌مان در حوزه حمل و نقل بین المللی  این است که بتوانند روابط بین این دو کشور را هر چه بیشتر و بهتر وسعت بدهند و گسترده بکنند تا بتوانیم فعالیت‌های ویژه‌ای با افغانستان داشته باشیم.

لینک کوتاه: https://iraf.ir/?p=41729
اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها