برنده اصلی پروژه راه آهن خواف- هرات، دولت و ملت افغانستان خواهد بود

محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک تجاری ایران و افغانستان در گفتگو با ایراف، حضور هیئتی از راه آهن افغانستان را برگزاری چنین نشست‌هایی با حضور افرادی که درگیر موضوع مورد بحث هستند را در پیشبرد بهتر کارها تاثیرگذار می‌داند.

او با بیان اینکه ما در مشهد تلاش کردیم تا قوی‌ترین‌ها و مسلط‌ترین‌های حوزه حمل‌ونقل را برای دیدار با رئیس راه آهن افغانستان دعوت کنیم گفت: راه آهن خواف- هرات، موضوع جدیدی است که قبلا چالش‌های زیادی داشته. اختلافاتی که کنسرسیوم با راه آهن جمهوری اسلامی داشت و مشکلاتی که در زیرساخت و بحث‌های نرم‌افزاری وجود داشت، تنها بخشی از آن است. اما باید از این پتانسیل استفاده حداکثری بشود. قطعاً راه اندازی این خط آهن برای افغانستان سود بسیار بیشتری دارد.

سیادت تاکید کرد: این یک فرصت بسیار زی‌قیمتی است که می‌تواند به تاجران و حکومت سرپرست افغانستان کمک کند و انشالله با اتصال چابهار به راه آهن ایران افغانستان از این طریق به دریاهای آزاد متصل خواهد شد. ایران اگر بتواند قیمت‌ انتقال ریلی کالا را ارزان‌تر از انتقال جاده‌ای کند از تراکم کالا، بار و کامیون در مرزهای سه‌گانه با افغانستان جلوگیری خواهد شد.

در پروژه راه آهن خواف- هرات هنوز اول راهیم

رئیس اتاق مشترک تجاری ایران و افغانستان گفت: از سوی دیگر بار با سلامت، شفافیت و سهولت بیشتری حمل‌ونقل می‌شود. ما در اول راه هستیم و در شروع کار مشکلات جدی وجود دارد. من عرض کردم بیشترین همکاری را باید در درجه اول راه آهن افغانستان و بعد کنسرسیوم ایران و پس از آن ریسک‌پذیری بیشتر فعالان این حوزه را می‌طلبد. برایند این سه تا می‌تواند به ما در بهره‌گیری حداکثری از این خط کمک کند.

پیشنهاد:   انتقال فعالیت‌های کمیته سوئد برای افغانستان به کمیته ناروی پس از تعطیلی توسط طالبان

سیادت تاکید کرد: اینکه طالبان به این تصمیم مبارک و منطقی که در حقیقت بر اساس منافع ملی خود آن را گرفته‌اند، رسیده‌اند که خط ریلی افغانستان هم نرمال باشد تا بتواند آنها و ما را به راحتی به چین وصل کند و از سوی دیگر به اروپا برساند، بسیار قدم مبارکی است.

او ادامه داد: من به دوستان افغانستانی توصیه می‌کنم که بیشتر به موضوع پروسس مواد معدنی در داخل افغانستان توجه کنند، آنها اگر همچنان بر این مورد اصرار کنند تا مواد خام معدنی‌شان حتما باید در داخل افغانستان پروسس شود به نظر من دو سر بار که لازمه بهره‌گیری و قیمت تمام شده منطقی این مسیر هست؛ یعنی باید قطار باری که از طرف ایران به افغانستان می‌رود، از آن طرف هم بار داشته باشد، این بسیار مهم است.

طالبان باید اجازه دهند مواد اولیه معدنی در خارج هم پروسس شود

رئیس اتاق مشترک تجاری ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: من این را به عنوان یک کارشناس عرض می‌کنم که سخت‌گیری منطقی نیست که ما بگوییم همه‌اش باید در داخل افغانستان پروسس شود و بعد تبدیل و صادر شود. این موضوع با توجه به محدودیت‌هایی که در افغانستان وجود دارد، مخصوصا در حوزه انرژی، دانش، تکنولوژی و سرمایه گذاری عملیاتی نخواهد شد.

سیادت گفت: به اعتقاد من طالبان باید اجازه دهند تا بخشی از مواد معدنی پس از استخراج از این کشور خارج شود تا هم موضوع دو سربار راه آهن حل شود و هم اینکه در حقیقت بنیه مالی برای بهره برداران معادن تقویت شود و جاذبه سرمایه‌گذاری برای آنها در حوزه معادن راحت تر خواهد بود.

پیشنهاد:   زنان افغان در میان محدودیت های طالبان به کارآفرینی روی می آورند

او در پاسخ به این سئوال که آیا شما روزی را می‌بینید که مسافر از راه‌آهن مشهد با قطار به هرات سفر کند؟ اظهارداشت: حتما باید این اتفاق بیفتد. من در سفر اخیری که به هرات داشتم از نزدیک شاهد رشد پروژه احداث فاز چهارم راه آهن خواف-هرات بودم و خیلی از این بابت خوشحال شدم. پیش بینی‌ها این بود که تا آخر امسال خط راه آهن به نزدیک هرات برسد و در مرحله بعد به شهرک صنعتی هرات و فرودگاه. این موضوع هم شدنی است و هم عملیات.

رئیس اتاق مشترک تجاری ایران و افغانستان گفت: آن چیزی که ما دیدیم به نظر می‌رسد که حکومت سرپرست افغانستان عملیاتی هستند. من یک بار دیگر می‌گویم که برنده اصلی و نهایی این پروژه دولت و ملت افغانستان خواهد بود. هرچه که این خطوط راه آهن و اتصالات بیشتر ایجاد شود، محدودیت اصلی افغانستان که عدم دسترسی به آب‌های آزاد کمتر خواهد شد.

او افزود: ما نباید فراموش کنیم که با ایجاد این مسیرهای ریلی، مسیرهای جاده‌ای تقویت خواهند شد و دسترسی‌های جدیدترت و متنوع‌تری برای طرف افغانستانی ایجاد خواهد شد و آنها از وابستگی به دیگران رها خواهند شد.

سیادت ادامه داد: یقیناً ایران بهترین، منطقی‌ترین و با صرفه‌ترین مسیر ترانزیتی برای افغانستان است و امیدوار هستم که این روابط خوبی که الان بین دولت ایران و حکومت سرپرست افغانستان شکل گرفته عمیق‌تر شود و با اطمینان خاطر این مسیرها توسعه و افزایش پیدا کنند.

لینک کوتاه: https://iraf.ir/?p=41553
اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها