چالش‌ امنیتی در افغانستان وجود ندارد | فرصت برای توسعه ریلی با ایران فراهم است

به گزارش ایراف، عبدالسمیع درانی، رئیس بهره برداری و انتقالات معینیت راه آهن وزارت فواید عامه طالبان در گفتگو اختصاصی با ایراف درخصوص سفر اخیر هیات راه آهن افغانستان به ایران گفت: این سفر که براساس دعوت رسمی راهآهن ایران صورت گرفته است با هدف ارتقای همکاری‌های ریلی بین دوکشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و افغانستان بوده است. همچنین افزایش انتقالات ریلی از محور خواف-هرات هدف دیگر این سفر بود.

او ادامه داد که افزون بر این موارد این هیات تلاش کرده‌است که حمایت‌های ویژه‌ای برای افزایش انتقالات از این مسیر جذب کنند. این درحالی است  که تدبیر برنامه های آموزشی برای کارمندان خط آهن در بخش مسائل فنی از دیگر اهداف این سفر بوده است.

درانی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که سیاست خاص و مشخص حکومت سرپرست طالبان نسبت به کریدور خط آهن ریلی خواف-هرات چیست، تصریح کرد: پروژه خط آهن خواف-هرات که قطعه سوم آن توسط کشور ایران احداث شده است، حکومت سرپرست طالبان و معینیت راهآهن وزارت فواید عامه توجه ویژهای به این خط آهن دارد و پروژه مهمی برای ما هست و ما تلاش می کنیم تا دامنه این پروژه را تا شهرک صنعتی هرات به زودی به پایان برسانیم که فعلا در دست احداث است. حکومت سرپرست به این پروژه نگاه مثبتی دارد و توقع دارد که این پروژه بتواند روابط تجاری ما با جمهوری اسلامی که خوب است را هرچه بهترکند.

درانی در ادامه اظهار داشت که قطعه سوم این خط که درحال بهرهبرداری است و امتداد آن به طول 43 کیلومتر و 47 کیلومتر است ما به دو فاز تقسیم کردیم که فاز 4-الف که 43 کیلومتر است و در حال احداث است و حدود 75 تا 80 درصد کار فیزیکی آن پیش رفته است. ادامه این فاز که 4-ب هست و ما را به شهرک صنعتی هرات و فرودگاه هرات وصل می کند، قرارداد جدید آن به امضا رسیده است که طی روزهای آینده عملا کار آن آغاز خواهد شد کهبتوانیم طی سه سال این پروژه را که قطعه سوم آن در حال بهرهبرداری است، قطعه چهارم آن که الف و ب هست را به بهره برداری برسانیم.

پیشنهاد:   درخواست افغانستان از مقامات خیبرپختونخوا برای لغو مالیات تجارت ترانزیتی

او درخصوص برنامه های ریلی افغانستان و نقش جمهوری اسلامی در توسعه این برنامهها گفت: همانطور که می دانید افغانستان کشوری به خشکی است که از این لحاظ ارزانترین و امنترین حمل و نقل، حمل و نقل ریلی است. برهمین اساس حکومت سرپرست در خطآهن توجه ویژهای دارد. او در ادامه در مورد نقش جمهوری اسلامی ایران گفت که این کشور یک تجربه کافی در بخش ریلی حدود 90 یا 100 ساله ای دارد و ما می توانیم به عنوان یک کشور دوست از تجارب این کشور استفاده خوبی داشته باشیم.

این مقام طالبان عنوان کرد که این تجارب می تواند در بخش های مختلف مانند ابزارآلات و مسائل فنی باشد. او تصریح کرد کهکوشش می کنیم روابط خوبی که بین دو کشور وجود دارد را بیشتر تقویت کنیم و ما بتوانیم در رشد شبکه ریلی خود از تجارب و فن و هنر جمهوری اسلامی ایران استفاده کنیم.

رئیس بهرهبرداری و انتقالات معینیت راهآهن وزارت فواید عامه طالبان درخصوص چالشهای موجود بر سر راه توسعه روابط ریلی و به ویژه راه آهن خواف-هرات گفت که مشکلاتی قبلا به دلیل حضور آمریکایی ها در افغانستان وجود داشت که اجازه نمی دادند کارهای اساسی در افغانستان شکل بگیرد اما اکنون این مشکلات وجود ندارد.

این مقام طالبان در ادامه افزود که درحال حاضر بیشتر مشکلات امنیتی در افغانستان حل شده است و اکنون افغانستان بهترین امنیت را دارد. درانی ضمن اشاره به انگیزه سرمایه گذاران خارجی در بخش راه آهن یکی از مشکلات پیش رو در این زمینه را کمبود منابع مالی عنوان کرد.

او اظهار داشت که تمام بودجه ما از منابع داخلی تامین می شود. ما نیاز به یکسری کمک های مالی داریم تا برای توسعه خط آهن خود از این کمک‌های مالی استفاده کنیم. او در رابطه با انتظارات در این بخش از جانب ایران گفت که ما قبلا هم تاکید داشتیم که خطآهن افغانستان از تمام سرمایهگذاران که میخواهند در بخش پروژههای عمرانی خط آهن سرمایه گذاری کنند، استقبال می کند.

پیشنهاد:   ویدئو | ترانزیت و حمل و نقل ریلی، ظرفیت‌های نهفته برای توسعه افغانستان است

بر همین مبنا چون جمهوری اسلامی ایران کشور دوست و همسایه ما هست و شرکت های بزرگ و قوی دارند و بینه مالی خوبی دارند ما از این ها هم دعوت می کنیم که در پروژه های خط آهن افغانستان سرمایه گذاری کنند و امیدواریم این سرمایه گذاری نتیجه خوبی خواهد داشت.

درانی، در پاسخ به همکاری های ایران در بخش فنی و آموزشی به طرف افغانستان گفت که براساس همکاری هایی که شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با ما دارد قبلا حدود 60 مهندس و کارمند ما به ایران برای آموزش های فنی خط آهن آمده اند کهبرای ادامه این برنامه ها در این سفر توافق شد که دوره سوم این آموزش ها به زودترین فرصت از طرف شرکت راه آهن جمهوری اسلامی برگزار شود و ما بتوانیم که کارمندان خط آهن را در بخش فنی به ایران بفرستیم و یک دوره آموزشی حدود 4-5 ماهه دایر شود و این افراد برگردند افغانستان و از تجارب این افراد استفاده کنیم.

این مقام راهآهن افغانستان در پایان در خصوص چشم انداز همکاری های ایران و افغانستان در حوزه راه آهن و کریدور ریلی خواف-هرات گفت خط آهن بخشی هست که منافع کشورها را به شکل زنجیره‌ای بهم مرتبط کرده‌است.

او‌در این رابطه تصریح کرد که یعنی  اگر ما منافع خود را بخواهیم طبعا باید منافع خط آهن جمهوری اسلامی را نیز درنظر بگیریم و آنها نیز منافع خود را بخواهند، منافع آنها وابسته به ما هست.

برهمین اساس به دلیل همسایگی دو کشوری که باید یک دید خوبی به همکاری های آینده داشته باشیم. همانطور که قبلا و حالا نیز همکاری های خوب ریلی داریم.نگاه ما این است که انشاالله این همکاری ها هرچه بیشتر افزایش داشته باشد.

لینک کوتاه: https://iraf.ir/?p=41489
اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها