به گزارش ایراف، جمعی از مسئولان طالبان که مسئولیت توسعه و گسترش در زمینه راه سازی، طرحهای خدماتی و طراحی پروژههای ریلی و جادهای را بر عهده دارد به ریاست محمد اسحاق صاحب زاده، معاون رئیس راه آهن حکومت طالبان به تهران سفر کردهاند.
محمد اشرف حق شناس، سخنگوی وزارت فواید عامه طالبان هدف از سفر این هیات به ایران را گسترش همکاریهای دو کشور همسایه در حوزه راه آهن اعلام کرد.
معاون وزیر راه آهن وزارت فواید عامه افغانستان در این سفر با مسئولان شرکت راه آهن ایران و سایر نهادهای ذیربط در مورد افزایش مبادلات حمل و نقل و بازرگانی از طریق خط آهن خواف – هرات و تقویت همکاری های دوجانبه دیدار و گفتگو کرد.
در حال حاضر کالاهای تجاری بین دو کشور در خط ریلی خواف – هرات در حال انتقال است و برخی از قسمت های این مسیر همچنان در حال بازسازی و بهسازی است.
خط راه آهن خواف – هرات به عنوان نخستین مسیر ریلی است که ایران و افغانستان را به هم متصل میکند، همچنین این خط ریلی ششمین خط آهن مرزی ایران با همسایگان منطقه است و یکی از پروژههای مهم زیربنایی به شمار می رود که موجب تسهیل تجارت کالا و مسافر، ترانزیت، کاهش هزینه حمل و نقل و رفع انحصار حمل کالا از جاده ها، افزایش ایمنی در ترابری منطقه و کاهش مصرف سوخت بین دو کشور می شود.
خط ریلی خواف به هرات موجب رشد تجارت بین دو کشور ایران با افغانستان شده است. تهران از سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان بزرگترین شریک تجاری افغانستان جای پاکستان را گرفته و بهبود اتصالات زمینی از جمله بزرگراه «دلارام – زرنج» ساخت هندوستان یا «مسیر ۶۰۶» اتصال دهنده شهرهای افغانستان از طریق «بزرگراه گارلند» به مرز ایران، رشد این تجارت را تسهیل کرده که خط آهن خواف – هرات این تجارت را بیشتر از گذشته تقویت می کند.
سید حسین میرشفیع، مشاور وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به اینکه با احداث این خط ریلی مراودات تجاری ایران و دولت جدید افغانستان نسبت به گذشته، رشد چشمگیری داشته است، اظهار کرده است: پس از استقرار حکومت جمهوری در افغانستان توافق شد، کشورهای مختلف کمکهای برای توسعه افغانستان داشته باشند. ایران هم قبول کرد این کمک ها را به صورت غیر نقدی و با اجرای پروژه های زیرساختی انجام دهد که چندین احداث راه اصلی و فرعی، احداث بیمارستان و درمانگاه، احداث فضاهای فرهنگی و آموزشی و احداث راه آهن خواف – هرات در همین چهارچوب تعیین و عمدتاً اجرا و به بهره برداری رسید.
قطعه سوم راه آهن خواف -هرات در خاک افغانستان به طول ۶۲ کیلومتر اجرا و در زمان دولت پیشین افغانستان و دولت دوازدهم ایران به افتتاح رسید اما در زمان افتتاح چند مورد نواقص وجود داشت که بنا شد ایران در فرصت ۲ ماهه این نواقص را برطرف سازد اما به علت وجود محدودیت های اعتباری و تغییر در دولت افغانستان فرآیند اتمام پروژه به تعویق افتاد و پس از فرآیند انتخاب پیمانکار، برای رفع نواقص اقدام شد و هم اکنون پیمانکار در حال کار است.
حکومت افغانستان به دنبال توسعه خط ریلی خواف – هرات به سمت سایر مراکز اقتصادی آن کشور است و ایران هم نسبت به همکاری با این کشور اعلام آمادگی کرده است.
برهمین اساس سال گذشته طی سفری که رئیس کمیسیون اقتصادی حکومت سرپرستی افغانستان به ایران داشت، توافق نامه ای با محوریت توسعه حمل و نقل و ترانزیت افغانستان مبادله و برنامه ریزی برای ادامه طرح راه آهن خواف – هرات به سمت کابل و چین و از هرات به مزار شریف پیشنهاد شد.
طی مذاکراتی که با افغانستان در راستای توسعه خطوط ریلی انجام شد، تامین مالی پروژه ها از طرف حکومت سرپرست افغانستان خواهد بود و شرکت های ایرانی به ساخت محورها کمک خواهند کرد. بی شک اجرای این طرح ها با محوریت توسعه زیربنایی برای اقتصاد افغانستان حائز اهمیت است، زیرا میتوانند برای ترانزیت بارهای معدنی از بنادر ایران از جمله بندرعباس و چابهار برنامه ریزی کنند؛ براساس پیش بینی ها، با احداث راه آهن خواف – هرات ظرفیت ترانزیت در این خط ریلی در کوتاهترین زمان به یک میلیون تن خواهد رسید.
البته ناگفته نماند، با عملیاتی شدن خط ریلی خواف به هرات مراودات تجاری بین دو تا کشور ایران و افغانستان نیز تقویت خواهد شد و بخش خصوصی دو کشور با ایجاد سرمایه گذاری ها و منافع های مشترک موجب منفعت اقتصادی برای مردم هر دو کشور خواهند شد.
ارتباط جمهوری اسلامی ایران با حکومت سرپرست افغانستان از نظر اقتصادی برای هر دو کشور مطلوب است، زیرا هر دو کشور تمایلات جدی در راستای توسعه حمل و نقل ریلی دارند و این مساله موجب تقویت همکاری در همه زمینه های دیگر اقتصادی می شود. همچنین با افزایش ظرفیت ترانزیت کالا از مسیر ایران برای تجار افغانستانی امکان همکاریهای چند جانبه با کشورهای آسیای شرقی، آسیای میانه و همسایگان غربی ایران و کشورهای جنوب خلیج فارس فراهم می شود.