به گزارش ایراف، برخی شهروندان افغانستان میگویند که اخیرا به کسانی گواهینامه رانندگی میدهند که هیچ آشنایی با رانندگی نداشته و این باعث افزایش وقوع حوادث ترافیکی میشوند.
همچنین یکی از کارمندان ریاست ترافیک در نظام پیشین به رسانهها گفته بود که در زمان جمهوریت دورههای آموزشی ۴۵ روزه و سهماهه در این ریاست وجود داشت و افراد با پایان آموزش باید در امتحانات شرکت می کردند.
اما اکنون دورههای آموزشی به جای دروس رانندگی، درسهای دینی ارایه میکنند.
گزارش اداره آمار و اطلاعات طالبان که پیشتر منتشر شده نشان میدهد که از سال ۲۰۲۱ آمار اینگونه حوادث افزایش ۵ برابری نسبت به قبل داشته است.
براساس گزارشات منابع، در سال ۱۴۰۱، ۴۸۶ حادثه در کابل و 2 هزار و ۱۹۴ حادثه در سایر شهرها و در سال ۱۴۰۲ نیز ۷۵۴ حادثه در کابل و 4 هزار و ۷۶۶ حادثه در سایر ولایتها اتفاق افتاده است.
به گفته کارشناسان، در ولایتهای عمدتا کوهستانی و دارای جادههای پرپیچوخم مانند بدخشان، دایکندی و بامیان بیشتر حوادث ترافیکی براثر انحراف، واژگون شدن و سقوط وسایط به دره و یا رودخانه بهوقوع پیوسته است.
حوادثی مانند برخورد و تصادف اکثرا در مناطق هموار با جادههای صاف و یکنواخت مانند فاریاب، بلخ، هرات،کابل و … بروز کردهاند.
فاریاب با وقوع ۷۴ رویداد از ۶۹۲ رویداد مرگبار ترافیکی، حادثهخیزترین ولایت بوده است.
عمدهترین علل وقوع حوادث ترافیکی در افغانستان بیاحتیاطی رانندگان، خرابی و کمعرضبودن جادهها، مشکلات فنی، لغزش کوه و جاده، فرهنگ بد رانندگی و نبود زیرساخت های جاده ای عنوان میشود.
همچنین ناآشنایی نیروهای طالبان با قوانین ترافیکی و شهری از عوامل اصلی وقوع حوادث ترافیکی در افغانستان است.