به گزارش ایراف، در اکتبر سال جاری، سریک جومانگارین، معاون نخست وزیر قزاقستان، در جریان نشست قزاقستان-افغانستان از درخواست کابل برای تحویل خودروهای تولید شده در این کشور به افغانستان خبر داد.
براساس ارزیابی معاون نخست وزیر قزاقستان، اولین خودروهای قزاقستانی ممکن است در اوایل سال آینده در بازار افغانستان رفت و آمد کنند.
کارشناسان صنعت خودرو بعد از اعلام این خبر گفتهاند که تقاضای افغانها برای خرید خودرو از قزاقستان به ماهها قبل باز میگردد زیرا کارخانههای خودروسازی در این کشور باید خودروهایی با شرایط آب وهوایی افغانستان تولید کنند.
جومانگارین گفت: من فکر میکنم شروع فروش اولین خودروها در سال آینده واقع بینانه است.
در ماه اکتبر، یکی از بانکهای قزاقستان یک حساب ویژه برای این موضوع افتتاح کرده است تا افغان ها پول خود را در این بانک برای خرید خودروهای قراقستانی واریز کنند.
بنابراین افغانستانیها بدون واسطه میتوانند خودروهای قراقستانی را خریداری کنند و به کشورشان منتقل کنند و هیچ مشکلی در تدارکات مستقیم وجود ندارد – خودروهای تولید شده آلماتی می توانند از طریق راه آهن به این کشور منتقل شوند مسیری که پیشتر برای حمل و نقل غلات استفاده می شد.
از آنجایی که افغانستان هیچ صنعت خودروسازی ندارد، حمایت از سوی مقامات افغان به نفع تولیدکنندگان محلی خواهد بود.
با این حال، مجوز صاحبان برندهای خارجی که مدلهای آنها در قزاقستان به تولید انبوه میرسد (مانند شورلت، هیوندای، کیا، JAC و جتور) همچنان برای صادرات این خودروها به افغانستان مورد نیاز است.
علاوه بر این، مشوق های صادراتی و مکانیسمهای امنیتی مبادلات برای بازارهای صادراتی مانند افغانستان بسیار مهم است.
نهادهای بزرگ، مانند آژانس اعتبار صادرات قزاقستان (قزاق اکسپورت)، می توانند به محافظت از صادرکنندگان خودرو در برابر خطر عدم انطباق توسط خریداران خارجی کمک کنند.