صندوق بینالمللی پول اعلام کرد که حمل و نقل ۱۰ روزه کانال سوئز تقریبا ۵۰ درصد کاهش یافته است.
بنابرگزاری خبرگزاری ایراف، صندوق بینالمللی پول در چشمانداز اقتصادی منطقهای خود برای خاورمیانه و آسیای مرکزی این موضوع را به اشتراک گذاشت که «از ۲۱ ژانویه سال میلادی ۲۰۲۴، حجم حمل و نقل تجمعی ۱۰ روزه از طریق کانال سوئز نزدیک به ۵۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.»
اختلالات دریای سرخ نگرانیها را در مورد آینده تجارت و هزینههای حمل و نقل افزایش داده است.
صندوق بینالمللی پول توضیح داد: «هزینههای حمل و نقل برای مسیرهای بین اروپا/دریای مدیترانه و چین از اواسط ماه نوامبر بیش از ۴۰۰ درصد افزایش یافته است که احتمالا منعکسکننده ترکیبی از افزایش هزینههای بیمه در میان خطرات امنیتی بالا و هزینههای حمل و نقل بالاتر مرتبط با مسیرهای طولانیتر کشتیرانی است».
صندوق بینالمللی پول همچنین هشدار داد که در صورت سرایت درگیری به کل منطقه، تاثیر منفی شدیدتر یا مداوم بر گردشگری نیز ممکن است رخ دهد.
لازم بذکر است که طی یکماه گذشته دولت و ارتش یمن در واکنش به نسل کشی ارتش رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی علیه مردم باریکه محاصره شده غزه اقدام به وضع ممنوعیت دریانوردی برای کشتی های نظامی و تدارکاتی اسرائیلی و یا عازم بنادر فلسطین اشغالی از مسیر دریای سرخ و باب المندب کرده اند که ده ها میلیارد دلار خسارت به انها وارد کرده است. بنابر گزارشهای موجود کشتی های سایر کشورهای جهان بدون هرگونه مشکلی در دریای سرخ و باب المندب تردد می کنند.
درباره ایجاد کریدور زمینی امارات-عربستان برای دور زدن تنگه بابالمندب بیشتر بخوانید.